Европейските власти в Брюксел обещават да помогнат на закъсалата автомобилна индустрия в Европа, като се използват общоевропейски субсидии за увеличаване на търсенето на електрически превозни средства (EV).

Изпълнителният вицепрезидент на Европейската комисия Тереса ​​Рибера каза пред "Файненшъл таймс" в кулоарите на Световния икономически форум в Давос, че служителите на ЕК все още "оформят" варианти за програма за стимулиране.

"Има смисъл да видим как да улесним мерките, вместо да минаваме през национални субсидии", каза Рибера по отношение общоевропейска перспектива. Тя обаче изрази предупреждение срещу "надпреварата, в която можем да се сблъскаме един национален модел срещу друг", съобщава БНР.

Във вторник германският канцлер Олаф Шолц разкри, че Комисията обмисля предложена от него програма за субсидиране в рамките на ЕС, след като немското правителство внезапно премахна собствената си субсидийна схема през 2023 г., което доведе до спад в продажбите на електромобили, отбелязва финансово издание.

"Файненшъл таймс" цитира Европейската асоциация на автомобилните производители, според която много държави членки на ЕС предлагат стимули за електромобили, но условията варират значително, а няколко членки изобщо не предлагат субсидии за покупки.

Едно от предизвикателствата за Брюксел би било разработването на схема, която да отговаря на правилата на Световната търговска организация, като същевременно избягва субсидиите на Пекин към китайските производители на автомобили, чийто пазарен дял бързо нараства и поставя под заплаха европейската автомобилна индустрия.

Тереса Рибера призна, че трябва да се намери "сложен баланс" между бързата електрификация и "несъответствието с капацитета на европейските автомобилни марки да предоставят по отношение на количество и качество това, което бихме искали да видим да се движи по нашите пътища".

Европейските производители на автомобили "имаха нужда от цялостен поглед върху това как да актуализират своя капацитет и да наваксат това, което вече се търси в световен мащаб", каза Рибера.

За разлика от това, президентът на САЩ Доналд Тръмп обеща още в началото на своя мандат да прекрати "несправедливите субсидии" за електромобили.

Рибера също така изключи отлагането на крайния срок до 2035 г. за прекратяване на новите продажби на двигатели с вътрешно горене, защото автомобилната индустрия иска "предсказуемост и яснота".