Кои обекти да бъдат вкарани във временния бюджет на Пловдив за 2023 година? Това е най-обсъжданата тема в Община Пловдив през последната седмица. В година на извънредни парламентарни избори и местни, всеки един от пловдивските управленци настоява за по-голям дял от бюджета, за да завърши или започне своите проекти.
Парламентарната криза остави държавата без бюджет за 2023 година, като държавният може да се приеме не по-рано от юни, след като бъде избрано 49-ото Народно събрание. Така общините ще правят временни свои бюджети, докато не се приеме националният лятото.
Именно тези текущи финансови рамки ще покажат и какво ще се прави в Пловдив през 2023 година, като обектите са твърде много, а парите съвсем малко. На първо място Общината завърши с огромен дефицит 2022 година, като много от планираните приходи така и не се събраха, съответно не се направиха и разходи.
Зам.-кметът по финанси Величко Родопски заяви, че в зависимост от събираемостта, ще се преценява кои обекти да се започнат и кои да се отложат. Той се надява на сесията на местния парламент на 16 март да бъде гласуван и временния бюджет, като това означава, че рамката му трябва да бъде готова до седмица.
Обичайно т.нар. свободни пари за капиталови разходи са около 30 млн. лева в Пловдив и именно те могат да бъдат използвани за инфраструктурни обекти. Дори бюджетът да се раздуе нереалистично, то те не могат да прехвърлят 40 млн. лева.
Разходите и ангажиментите на Община Пловдив обаче ежедневно растат, така че въпросът вече е да се изкарат приоритетите на града за тази година. Отделно вече Община Пловдив не може да тегли кредити, тъй като остават по-малко от 9 месеца до вота.
Булеварди vs спортни обекти
Най-големите проекти на Община Пловдив, които са започнати или има избран изпълнител са свързани с пътна инфраструктура и спортни съоръжения.
Със сигурност в бюджета на града за 2023 година ще бъдат заложени близо 11 млн. лева за стадионите „Христо Ботев” и „Локомотив”. Което значи, че при приемане на числото от 40 млн. лева за капиталови разходи, то остават 29 млн. лева.
С тях трябва да се осигурят средства за индексиране на договори по строителството, както да се започне изключително важни проекти като Рогошко шосе.
„При взетите решения за стадионите, ако влезе в сила и санкцията от 17 млн. лева пречиствателната станция, то ще има средства единствено за завършването на проектите по европейските програми и улични ремонти, за които са нужни индексации около 13 млн. лева. Поели сме ангажимент и към Рогошко шосе, който е в отчайващо състояние, като за него трябват поне 5 млн. лева за тази година”, коментира зам.-кметът по строителството Пламен Райчев.
Дори без финансовата корекция с индексацията на договорите за пътните ремонти, то сумата от 40 млн. лева, по груби сметки излизат свободни средства от порядъка на 16 млн. лева. Обичайно районните кметове разполагат с бюджет от по милион годишно, така за капиталови вложения ще останат около 10 млн. лева по „бакалски сметки”.
Именно тук Община Пловдив трябва да реши как да ги изразходи и да намери баланса. В същото време има избрани изпълнители за редица проекти, които са без осигурено финансиране – ремонтът на „Рогошко шосе” за 15 млн. лева, спортният център до Алати – 7 млн. лева, скоро ще бъде избран изпълнител за тренировъчните зали в Христо Смирненски – 7 млн. лева, новата поръчка за градския транспорт – 13 млн. лева. Градските власти имат намерение да купят и зала „Строител”, чиято цена е около 5 млн. лева, а преговори ще започнат и за терена от 81 дка. Последният все още няма пазарна оценка, като по предварителни данни тя няма да е по-малко от 12 млн. лева.
Отделно има и други по-малки проекти, за които са нужни суми между 500 хил. лева и 1 млн. лева.
Всичко това ще трябва да се започне със „свободните” 10 млн. лева, което практически е невъзможно. Така голямата задача пред кметът Здравко Димитров е да реши кои проекти ще се изпълняват тази година и кои не. За всичко – нито има време, нито пари.
Още от категорията
Емил Русинов: Очакваме проект за ключова улица, която да облекчи трафика с излаз към Цариградско шосе