Обвинения в корупция, извиване на ръце, саботаж на извънредното положение и опит за прокарването на автобуси на 15 години в градски транспорт на Пловдив. Тези обвинения си размениха двамата основни превозвачи в Пловдив Веселин Дошков на „Хеброс бус” и Петко Ангелов на „Автобусни превози”.
Скандалът тръгна в петък, когато бяха подписани временни договори за обслужването на 8-те линии, за които има конкурс. На 14 април, когато изтича договорът за тях, трябваше да се отворят офертите на превозвачите за линиите 4, 10,12, 20,22, 24,27 и 93. Заради извънредното положение обаче срокът за приемане на документи бе удължен до 26 май.
За да не спира услугата Община Пловдив трябваше да подпише временни договори, като на нея са били поканени всички превозвачи в Пловдив - фирмите „Хеброс бус”, „Автобусни превози”, „Автотранс Чолаков” и „КЗК Златанови”. Веселин Дошков е поставил обаче условие – или продължава да си кара 6-те линии, или няма да вземе нито една линия. До този момент той изпълняваше 6 от 8-те линии, чиито договори изтичат - 4, 12,,22, 24,27 и 93. След като напуснал със скандал срещата в ОКТ, той е събрал и персонала, като им казал, че ще обслужва вече само 5 линии, а другите шофьори и кондуктори ще бъдат освободени.
„Предложиха ми две от шестте линии, които обаче са най-слабите. Практиката винаги е била да се продължат договорите с анекси, до края на конкурса. Сега изведнъж хубавото отива на едно място, калпавото другаде”, каза Веселин Дошков. Той обясни, че неговият партньор в друг консорциум, който обслужва 11 линии от градския транспорт, Петко Ангелов се опитва да наложи монопол на автобусните превози в Пловдив.
„Някой хора постоянно се хвалят как с кмета са „така”, как премиерът им решава проблемите. Става въпрос за корупция в Община Пловдив и извиване на ръце. Нещата наистина са брутални.След извънредното положение ще станете свидетели на уникално шоу. То ще е свързано с корупционни практики в Община Пловдив, ще чуете много атрактивни неща”, каза Дошков. Според него в момента Петко Ангелов се опитва чрез дъмпинг да монополизира пазара, тъй като е на загуба, но дотира автобусите си със средства от товарните превози, с което той създава неконкурентна среда.
„Категорично няма да участвам в новия конкурс. Това означава да катастрофирам икономически при този режим на работа в Община Пловдив”, каза Дошков.
Собственикът на „Автобусни превози” Петко Ангелов категорично отрече обвиненията, че се опитва да наложи монопол на градския транспорт или извива ръце в Община Пловдив. По думите му Веселин Дошков се опитва да прокара 15-годишни автобуси, с които да се яви на новия конкурс, което не било нормално за 21 век. Той дори заяви, че Дошков му предложил да спрат рейсовете заради извънредното положение. Причината е, че в момента те са на 85% загуба заради слабия пътнокопоток.
„Вижте колко неизпълнен пробег има „Хеброс бус”. Данните са от Община Пловдив – става дума за 4000 курса на месец! Докато моите шофьори стоят и карат до 22:00 часа вечерта, неговите се прибират в 19:00- 20:00 часа и остават хората без транспорт.По линия 93 той има неизпълнение под 60 %! На базата на него трябваше да му прекратят договора още преди една година за тези 8 линии. До вчера беше добре с мен, вече е зле, защото в неговата глава е, че нещо като поиска трябва да е на неговото. Помагал съм му постоянно – дори му дадох 4 автобуса без пари за 6 месеца, за да спечели конкурс ”,заяви Ангелов. Той каза, че той не може да спечели сам новия конкурс, защото няма необходимия брой автобуси. Било направено и предложение към Дошков да се явят заедно на конкурса в консорциум, но той нямал нови рейсове.
„Може ли 2020 година да има Евро 5 рейсове на 15 години? След 10 години, когато изтича договора, те ще бъдат на 25 години. В другите градове вече вървят електробуси, той иска по улиците в Пловдив да вървят 15-годишн рейсове.През годините той е свикнал винаги конкурсите да бъдат правени за неговите рейсове и винаги да става на неговото”, каза превозвачът.
При разпределението на линиите на Дошков било предложени да си избере линии, но той бил категоричен, че си иска 6-те и станал и си тръгнал, а сега линиите трябва да бъдат разпределени на другите превозвачи и да трупат загуби.
„В момента сме на огромна загуба заради изънредното положение. Може би целият този цирк от Дошков бе да не кара автобуси по време на извънредното положение и да не трупа загуби. И сега трябва да взимаме и неговите линии. Нещо повече – той предложи да спрем автобусите по време на извънредното положение! Това щеше да е саботаж на държавата! Може ли да оставим Пловдив без градски транспорт? Казах му, че ще дойде главният прокурор и ще ни затвори всички. Това според Вас нормален човек може ли да го предложи?”, заяви Петко Ангелов. Той допълни, че неведнъж е говорил с Дошков и другия превозвач Димитър Чолаков да се разпределят линиите чрез консорциум, но не и чрез прекарването на стари автобуси.
Зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов заяви, че по никакъв начин Община Пловдив не дели превозвачите.
„По време на консултациите г-н Дошков се отказа, което ни постави в положение, при което трябваше да вземем решение, за да не спре услугата. Тези договори са до избора на постоянен изпълнител на услугата. Всеки може да се яви на конкурса. Естествено, че сме завишили изискванията – Евро 6, дълги и удобни автобуси, с рампи и места за трудноподвожни хора. Не можем да позволим в Пловдив да вървят стари автобуси”, каза Тодор Чонов.
Още от категорията
50-годишен, пострадал при трудова злополука в Благоевград e транспортиран с въздушната линейка