Една от най-големите трагедии на миналия век е потъването на кораба Титаник на 15 април 1912 г. Има доста теории, които оспорват съществуването на айсберг и изникват все повече версии около една от най-големите морски трагедии.
Представяме ви 13 мистерии свързани с Титаник и потъването му:
- Какво е накарало кораба да се счупи на две?
На 1 септември 1985 г. океанографът Робърт Балард открива останките на 2,5 мили под повърхността на океана, заедно с изненадващата новина, че корабът се е счупил на две преди да потъне. Преди това всички смятаха, че корабът е потънал непокътнат след сблъсък с айсберг, докато се движи безразсъдно през ледени води близо до бреговете на Нюфаундленд. Откритието на Балард доведе до нова теория: че разцепването на кораба на две части, което „може да е било разликата между живота и смъртта“, е резултат от грешки в дизайна и пестенето на качествени материали от страна на собствениците и/или строителите.
- Защо капитанът е движил Титаник с превишена скорост?
В продължение на десетилетия хората вярваха, че капитан Смит е движил бързо кораба през тежките като айсберги води на Северния Атлантик, защото е искал Титаник да прекоси Атлантическия океан по-бързо от кораба Олимпик. Но през 2004 г. Геологическото общество на Америка публикува академичната статия на инженер Робърт Х. Есенхай с различна теория: в нея се твърди, че истинската причина, поради която капитанът на Титаник е ускорил, е да изгори въглищата възможно най-бързо, за да контролира споменатия въглищен огън по-горе.
- Дали наистина пожар е запечатал съдбата на кораба?
Неотдавнашен документален филм предлага достоверни доказателства, че Титаник е бил повреден от въглищен пожар, който бушувал три седмици преди корабът дори да отплава. Повредата може би е отслабила корпуса на кораба, като по този начин е ускорила потъването му, когато се сблъсква с айсберг.
- Бил ли е наистина Титаник?
Всички са съгласни, че луксозният кораб е отплавал на 10 април 1912 г. и е потънал пет дни по-късно, отнемайки живота на около 1500 от 2223-те на борда. Но това е почти мястото, където консенсусът свършва. Някои настояват, че корабът, който е потънал, не е Титаник, а по-скоро почти идентичният „Олимпик“. Както се казва в историята, "Олимпик" е бил повреден при инцидент предишната година, но за да получат по-голяма застрахователна печалба, общите собственици на корабите представили "Олимпик" за "Титаник" и след това умишлено го потопили. Въпреки че има много пропуски в тази теория за Титаник, серийните номера, намерени на части от кораба, които не са потънали, я подкрепят.
- Торпедо ли всъщност е потопило Титаник?
Повечето смятат, че Титаник е потънал, след като се е ударил в айсберг на 14 април . Но не всички. Някои смятат, че Титаник е бил торпилиран от немска подводница. Тази теория не изглежда чак толкова пресилена, като се има предвид, че три години по-късно през 1915 г. германска подводница наистина потопява пътническия кораб Лузитания. Въпреки това е възможно теоретиците за торпедата да бъркат Титаник с Лузитания. Възможно е също така да бъркат Титаник с Олимпик, който е претърпял щети след сблъсък с военен кораб през 1911 г. Все пак присъствието на няколко други кораба в близост до потъването на Титаник оставя въпроса открит.
- Имало ли е дори айсберг?
Ако приемем, че Титаник не се е сблъскал и не е бил торпилиран от друг кораб, безопасно е да се вярва, че се е ударил в айсберг, нали? Не е задължително. Професионалният моряк капитан Л. М. Колинс твърди, че ако Титаник се е ударил в айсберг, щял да потъне само за минути. Вместо това, Колинс и неговите последователи вярват, че Титаник трябва да е ударил в скрит лед (многогодишни пластове лед, плаващ близо до повърхността на океана), който е навлязъл в Атлантическия океан от Северния ледовит океан. Колинс посочва несъответствия в разказите на очевидци, които всъщност може да се дължат на различни естествени оптични илюзии.
- Защо екипажът няма бинокъл?
Със сигурност, ако екипажът имаше бинокъл, щеше да види опасността навреме, за да промени курса. Но целият запас от бинокли на Титаник бил заключен в склад. И член на екипажа, който е прехвърлен на друг кораб,точно преди Титаник да отплава, държал ключа. Той по-късно твърди, че е "забравил" да предаде ключа. Но дали е забравил наистина? Или умишлено го е държал в себе си? И ако е така, било ли е това, за да продължи застрахователната измама, спомената по-горе? Или е било нещо съвсем друго?
- Ако е имало предупреждение, защо никой не го е приел сериозно?
Дори и без бинокъл Титаник можеше да има време да промени курса си преди сблъсъка, ако някой беше предупредил екипажа. Но ето нещо интересно: някой наистина е предупредил екипажа. Един час преди сблъсъка кораб, който се е намирал наблизо, S.S. Californian, съобщава по радиото, че е бил спрян от „гъст полеви лед“. Въпреки това, радиооператорът на Титаник, Джак Филипс, никога не е предал предупреждението на капитан Смит. Някои казват, че съобщението е било умишлено предадено като „неспешно“, но никога няма да разберем със сигурност, тъй като Филипс е потънал с кораба.
- Дали корабът S.S. Californian има нещо общо?
Този круизен кораб бил на по-малко от 20 километра от мястото, където потъва Титаник. Той изпратил предупреждение до Титаник за опасните ледени условия, което може да е било предадено като неспешен въпрос. Съобщава се, че по-късно калифорнийският екипаж е пренебрегнал сигналите за бедствие на Титаник, въпреки че твърдят, че не са знаели за тези сигнали, тъй като техният радиооператор е напуснал работа.
- "Третият" кораб
Корабът S.S. Californian може да не е единственият, който пренебрегва сигналите за помощ на Титаник. Норвежкият кораб, Samson, също може би е е бил наблизо. Всъщност някои смятат, че „Самсон“ е бил по-близо до „Титаник“, отколкото S.S. Californian, но е пренебрегнал сигналите за помощ, за да избегне съдебно преследване за незаконен лов на тюлени. Това е популярна теория, но дали наистина е вярна, остава загадка.
- Дали Дж. П. Морган е планирал всичко?
Някои, които вярват, че Титаник е заел мястото на пострадалия Олимпик, обвиняват финансиста Дж. П. Морган, който бил един от собствениците на компанията, която притежавала и двата кораба. Морган бил един от най-богатите хора на планетата по това време и притежавал значителна власт. Освен това той не се е появил изобщо на единственото пътуване на Титаник. Защо Морган — и цялото му семейство — не са били на кораба? Знаел ли е какво ще се случи? Планирал ли го е?
- Било ли е заговор за убийство?
Някои смятат, че потъването няма нищо общо със застрахователни пари, а по-скоро, че Джей Пи Морган е проектирал потъването, за да убие своите съперници, Джейкъб Астор, Изидор Щраус и Бенджамин Гугенхайм, всички от които загиват на борда. Но как Морган е планирал да го направи? Какво друго е трябвало да стори той, за да гарантира успеха на плана си? Ето още една теория...
- Защо е нямало достатъчно спасителни лодки?
„Без значение какво е причинило потъването на Титаник, такава огромна загуба на животи вероятно би могла да бъде избегната, ако корабът имаше достатъчно спасителни лодки за своите пътници и екипаж“, отбелязва History.com. Тогава защо супер-луксозният лайнер имал само 20 спасителни лодки, законовият минимум? Защо собствениците на кораба решили да пренебрегнат препоръките да носят 50 процента повече спасителни лодки? Ако потъването беше „просто“ застрахователна измама, как може да се обясни опустошителната липса на спасителни лодки? Това изглежда, че повече съвпада със заговор за убийство.