 
                  
Илиян Савков е роден в Кричим. Завършва Английската гимназия в Пловдив. Работи живопис, карикатура, рисунки, колажи. Дълги години е карикатурист на в. "Стандарт". Носител е на много награди от конкурси за карикатура от Дома на хумора и сатирата в Габрово, от форуми в Сърбия, Япония, Хърватия, Русия, Турция, Италия. Негови самостоятелни изложби живопис са показвани в Българския културен институт- Варшава, Класици на изобразителното изкуство, Пловдив, Артеа център, Варна, Галерия Фойлз- Лондон, Българско посолство - Лондон, но всъщност мнозина го познават като карикатурист. Заедно с колегите си Алла и Чавдар Георгиеви, Анатолий Станкулов, Ивайло Нинов, Иван Кутузов, Илиан Савков, Маргарита Янчева, Христо Комарницки и Чавдар Николов е член на „Дружество на невъзпитаните карикатуристи“. Техните сатиричните прозрения са сред най- невъзпитаните и безжалостни карикатури, насочени към властта във всичките й измерения.
Савков се завърна в Пловдив преди две години и се установи под тепетата. През това време художникът представи творбите си в галерия Aeterna, а тази година – на 10 септември от 18.30 часа, отново в арт салона в Безистена на Главната е подбрал най-доброто от творбите си, рисувани през последните две години. Мотото на изложбата е „Отвъд хоризонта”. За изложбата, изолацията, свободата да рисуваш си говорим с Илиян Савков дни преди откриването на експозицията.
- Илияне, две години по-късно отново показваш изкуството си в галерия Aeterna. Какво ще видят почитателите ти „Отвъд хоризонта”?
- Ще видят работи от последните две години. Рисунки и една серия абстрактни масла на платно. Рисунките са на всякакви хартии и на фазер с черно и с цвят, от миниатюри до по-големи формати. Работи с много вода - гваш, или сухи пастели и въглен. Портрети, автопортрети, обекти-предмети, натюрморти, интериори, практика по рисуване в най-общия смисъл. Има и абстрактни картини, които носят съвсем различен аспект и ми дават пълна свобода върху платното, заливане с много боя, единствено ултрамарин. Обичам пълната безметежност в структурата на тия картинки.

- Пълна безметежност?
- Когато работя абстрактно, съм Джанго без окови. Абстракцията е искейп /бягство/ в игра, в която създаваш всички норми и правила сам. Балансите и фините настройки са точно това, което ти усетиш и намериш. Абстракцията е волната програма на изображението. Като се отнеса в моите многопластови заливки с ултрамарин масло, понякога тайно се сещам за Джаксън Полък и Ив Клайн, велики артисти с нова сетивност, светоусещане и формообразуване.
- А кои са героите в твоите портрети?
- Аз ги усещам като мимолетни, бързи скици, ескизи на познати и непознати хора, спонтанно озовали се пред мен във водовъртежа на ежедневието. Винаги нося на рамо торбичката с принадлежностите и вадя пособията на коляно веднага щом хвана нещо на фокус. Случвало се е къде ли не - по кафенета, кръчми, паркове, зали, автогари, летища... Преди години рисувах по натура Пако де Лусия в зала 1 на НДК, драскотил съм и по гейтовете на летище Вашингтон-Дълес в Щатите.

- Провокира ли те тази изолация да създадеш картини и ще ги покажеш ли в изложбата?
- Не бих казал, че изолацията ме провокира. Просто се оправях според обстоятелствата. Художникът е сам в ателието, със своята работа. Така че нямаше кой знае каква санкция в рутинния модел.
Всъщност повече работех вкъщи, на малки формати, за известен период даже не стъпвах в студиото. От изолацията останаха доста селфита-миниатюри, изучавах се в огледалото упорито и рисувах на няколко сантиметрови хартиени обложки на кафета, парфюми и какво ли не. Висококачествна хартия със сигурност. Направих и няколко натюрморта на доста голям формат, които работих много продължително. Та изолацията си изниза в режим на пълно работно време. 
- Преди време остави София и се завърна под тепетата. Съжаляваш ли за това решение или не? Какво привнесе тази промяна в живота ти?
- Това е третият ми пловдивски период - предизвикателство и шанс. След като 12 години бях вестникар-карикатурист, сега работя художник с всички екстри. Имам всичкото време, ателие, материали и се изхранвам с това, което винаги съм искал да правя. Това ме мотивира и оставя всякакви други доводи, аргументи и съображения назад. Сега имам това, което съм искал дълги години. Гледам напред и работя редовно и усилено.

- Ще видим ли различен Илиян Савков в новата изложба?
- В много особен работен период съм през последните година, две. Точно това е времето, когато направих работите, наредени на изложбата. След 40 години в бранша усетих промяна в мисленето към това, което правя. Мисля си, че започвам нов период. Хората сменят периодите на година, две, аз след 40 години. В тоя ред на мисли на изложбата ще видим финалните акорди на една епоха - все пак такъв период от време в рамките на един живот са си епоха, и оформянето на нова пластична посока. Та на изложбата са познатият и новият художник. Всеки, който иска да разбере за какво говоря, може да дойде и да види работите на прехода.
Още от категорията
Виж всички 
            
              Мирослава Кацарова за умението на Атанас Хранов да разказва истории през образи, символи, цветове
 
              
              
           
              
              
          Акценти
Виж всички 
                
                
             
                
                
             
                
                
             
                
                
             
                
                
             
                
                Напусна ни доайенът на пловдивските адвокати Елена Райчева
 
                
                
             
                
                Продават емблематично заведение и пиано бар в Пловдив
 
                
                
             
                   
                   
                   
                  