Пловдив изпраща година, която може да се определи, че е без аналог през последното десетилетие. Всяко нещо, което бе подхванато от градските власти и институции, винаги беше под условието, че идва 2019 година. Като цяло последните 12 месеца, минаха под сянката на Европейската столица на културата и големите надежди, за нещата, които ще се случат през заветната година. С други думи това бе година на големите приготовления, съпътствана с немалко проблеми и още повече скандали.
Ремонтите и тапите, големите проекти и реалностите, скандалите в културата и надеждата за 2019-а. Това бяха темите, които всеки месец се въртяха, а обратите при тях оформиха годината.
Ремонтите и тапите
Пловдив започна 2018-а година задръстен – булевардите „Руски“, „Васил Априлов“, Кoмтевско шосе и „6 септември“ хем бяха готви, но не съвсем. Почти през цялата година се работеше по тях, което създаде ужасяващи задръствания в целия град. Фирмите, които работиха по булевардите все пак успяха да свършат по-голямата част от работата до средата на годината. След края на лятото обаче започнаха новите проблеми с движението – затварянето на подлеза на „Гладстон“ и част от „Цар Борис III Обединител“. Двете затворени основни пътни връзки толкова задръстиха града, че се наложи кметът да даде два дни повече ваканция на учениците, предвид откриването на Европейска столица на културата.
Ремонти не липсваха и по други части на града, като бяха реконструирани редица важни булеварди като Брезовско шосе, „Свобода“, други части на „6 септември“, „Марица-юг“, Асеновградско шосе и други.
Голямото разкопаване на т.нар. Социална зона по „Региони в растеж“ също започна. Цялото каре между „Кн. Мария Луиза“, „Източен“, „Марица-Юг“ и „Цар Борис III Обединител“ в момента е разкопано, като до няколко месеца дейностите там трябва да приключат.
„Ако се работеше в последните 30 години с темповете от последните 7 години, нямаше да се разкопае целия град. Нямаше основна улица, по която да не сме работили“, каза кметът Иван Тотев. Той все пак победоносно обявя края на голямото разкопаване и, че догодина ще се работи по новите връзки и в самите квартали.
Овчарката Анка и културните обекти
Община Пловдив започна в началото на годината офанзива за новите културни обекти, които трябваше да приемат събитията през Европейската столица на културата – площад „Централен“, кино„Космос”, Детмаг, художествената галерия на „Гладстон”, всички те обаче бяха значително забавени. Още с пускането им т.нар. овчарка Анка успя да забави повечето проекти с месеци, като постоянно обжалваше обществените поръчки на Община Пловдив. В последствие се разбра, че това не е саботаж на Пловдив, а кампания, която тече в цялата страна, а законотворците тръгнаха да променят правилата за поръчките. Подводните камъни обаче продължиха, като все още има блокирани поръчки, при други неуредици, при трети спорове.
Фактът е, че Пловдив приема Европейска столица на културата без нито един от чаканите обекти. Въпреки това, градските власти смятат, че ЕСК е помогнала толкова, че да започне да се говори и работи за тези обекти, които са били забравени.
Големите проекти
„Модър-Царевец“, нов мост над река „Марица“, стадион „Пловдив“, пробив под Централна гара, естакада на жп линиите… Тези проекти са дъвка за всички политици и властимащи от години. Въпреки това все още нито един от тези големи проекти не е готов, а хората вече започват да губят надежда. Все пак кметът обеща, че поне четири от големите проекти на града ще се работят през следващите две години.
Безспорно сред темите, които предизвикаха най-голям обществен отзвук бяха за бутането на две от емблемите на града – Партийният дом и Бетонният мост. И по двете теми все още има мнозина „За“ и „Против“, но по всичко личи, че съдбата и на двете съоръжения е предопределена. На тяхно място пловдивчани трябва да видят изящна Опера и модерен пробив по Централна гара. Всичко това обаче се очаква да се случи доста по-нататък.
Скандалите
Политическите централи под тепетата се занимаваха преди всичко с гореописаните теми и проблеми. Разгорещените дебати в Общинския съвет в 99% от случаите бяха заради забавянето на важните проекти, като се чертаеха апокалиптични сценарии за Европейска столица на културата.
Сблъсък имаше и във фондацията, след като Общинският съвет реши да изключи Манол Пейков заради подозиран конфликт на интереси. Последваха оставки в Управителния съвет на Пловдив 2019, а Манол Пейков се превърна в отрицанието на всичко, което прави Общината за Европейска столица на културата.
С наближаването на изборите неизбежно бе експлоатирането на всяка една тема, от която може да се извлекат позитиви. Основните конкуренти на кмета използваха всяка възможност да си правят ПР, независимо дали ставаше дума за фрази като „малоумник“, или някой позабавил се проект.
Безспорно най-големият шум, който предизвика отзвук в цялата страна, бяха двете прасенца, които трябваше да се превърнат в наденица на площада пред Община Пловдив. С малко финтове кметът успя да се измъкне от ситуацията, но емоцията около прасетата, направи съпричастен всеки един пловдивчанин с Европейска столица на културата. А как ще мине тя? Предстои да видим след голямото очакване през 2018-а.