Какво трябва да се случи с уличната регулация на „Пещерско шосе” пред „Пълмед”, която бе отдадена на частната болница за временен паркинг? Ако гледаме хората, които протестират – едни искат общински паркинг, втори - разширение, трети - озеленяване. Това е естествен демократичен процес, като всеки определя своите приоритети, според собствените си нужди и възприятия.
Когато обаче работиш за обществените нужди през публичен пост, като кмет на район, то твоите действия трябва да канализират политики в интерес на хората. В случая кметът на „Западен” Тони Стойчева трябва да изгради дадена политика, да я защити и реализира според обществения интерес.
„Картаген трябва да бъде унищожен!”
Досущ като Катон Стари кметът на „Западен” не спира да повтаря, че договорът с „Пълмед” трябва да бъде прекратен. Тя се мотивира, че всичко около него е незаконно, а и нарушава обществения интерес. В предложението си към Общинския съвет за прекратяването на договора между Община Пловдив и „Булфарма”, Тони Стойчева се позовава и на „добрите нрави” и защо договорът е нищожен според тях. В него се дава и Тълкувателно решение на ВКС и определение що е то „добри нрави”:
„Това са морални норми, на които законът е придал правно значение… Добрите нрави не са писани, систематизирани и конкретизирани правила, а съществуват като общи принципи или произтичат от тях, като за спазването им съдът следи служебно. Един от тези принципи е справедливостта, който изисква да се закриля и защитава всеки от закона признат интерес”, пише в част от предложението.
С други думи, Тони Стойчева играе блестяща роля на подготвен протестиращ, който смята, че обществения интерес е нарушен и това трябва да се прекрати. Това бе и нейната роля преди 9 месеца, с която тя спечели избирателите на район „Западен”. Тя обаче вече е кмет на най-бързоразвиващия се район, но влезе ли тя в своята функция, или носталгията към протестите й пречи?
Дори договорът да не е най-изгодния за Община Пловдив, тръгването на развалянето му не е само е лош сигнал, към всеки един инвеститор в града. Това е показано как един управник, на каквото и да е ниво, тръгвайки на кръстоносен поход срещу дадена инвестиция - може да я провали. Това показва, че Община Пловдив не е надежден партньор.
Какво мисли кметът на район „Западен” за бъдещето на „Пещерско шосе”?
Ако човек гледа всички изказвания и видеа на Тони Стойчева по темата, то сериозно може да се обърка какво точно трябва да се реализира върху този имот. В един от лайфовете си – тя скача как се унищожава зеленината, в друго как хората няма как да паркират и Общината трябва да си го изгради, а в трети – че този паркинг ще спре разширението на Пещерско шосе.
Едно е ясно – там не може да се реализира по едно и също време обществен паркинг, разширение и озеленяване. Има само един път и кметът на „Западен” трябва да избере един от тях. Видно обаче това не се случва.
Разширението
В договора е записано, че наемът продължава до 10 години, или ДО реализация на разширението на „Пещерско шосе” . Кметът на „Западен” знае чудесно, че ако днес започне процедура по разширението на шосето, то тя едва ли ще стартира в тази част до края на мандата й.
На първо място – Община Пловдив няма средства за започването на толкова мащабен проект. Едно разширение от ул. „Явор” до бул. „Копривщица” ще струва десетки милиони левове. Дори Общинският съвет да вземе решение за залагането на средствата, то те ще бъдат най-рано в бюджета през 2025 година. Оттам трябва да се направи обществена поръчка за проектиране, а след това и за строителство. Напълно логично е разширението на Пещерско шосе да започне не от средата, където се пада „Пълмед”, а в участъка между ул. „Явор” и ул. „Царевец”.
Всичко това говори, че при най-добри стечения на обстоятелствата или новият кмет на „Западен”, или при втория мандат на Тони Стойчева, ще започнат реални строителни дейности. И все пак, когато започнат – Община Пловдив прекратява договора с „Булфарма” напълно законно.
Общински паркинг
Тони Стойчева няколко пъти изтъкна, че район „Западен” има готова идея за направата на временен общински паркинг там. Дори имало скица. Такава обаче до този момент не е представена на никого – нито на медиите, нито пред Общинския съвет.
Дори и да има – колко би струвало изграждането на общински паркинг там? 500 хил. лева? 1 млн. лева? 2 млн. лева? Хипотетично, ако тези средства се осигурят и започне район „Западен” да прави този паркинг – то значи ли, че Тони Стойчева зачерква разширението на Пещерско шосе? Защото е ясно, че всички средства колкото и да са те: 500 хил. , един или два милиона ще потънат в небитието, когато започне разширението.
Тогава идва още един въпрос – защо да се дават 2 млн. лева за временен паркинг за 3-4 години, при положение, че с тези пари могат да се направят 10 паркинга в район „Западен” - малки,но 10 и то вечни! Впрочем от началото на мандата Тони Стойчева не е представила идея или намерение за направата на какъвто и да е паркинг в района.
Именно проблемът с паркирането изкара много от хората на протеста, а други се подписаха за него . Съвсем логично е хората да недоволстват, че частник си прави паркинг на общински терен, докато общината не изгражда нови паркоместа. И тук вече проблемът не е само на частната болница или Голяма община, колкото и да се сочат те с пръст. Така резонно идва и следващият въпрос: дали протестът, на който Тони Стойчева, заместниците й, както и служители на администрацията присъстват незанайно защо, не трябва да бъде именно срещу тяхното бездействие?
В същото време в изявите на кмета на „Западен” се смесват различни хипотези за общински и частни паркинги, озеленяване и улично разширение, които объркват хората. Така всеки държеше различни плакати на протеста – едните искат паркоместа, други разширение на Пещерско шосе, трети озеленяване.
Само едно от тях обаче е възможно и кметът на „Западен” трябва да каже каква е нейната позиция.
И до този момент не е ясно дали някой от район „Западен” е провел разговори с ръководството на болницата по какъв начин ще се отдават тези паркоместа. Не е ясно дали е имало възможност част от тях да се ползват от домуващите срещу абонамент или под друга форма.
Политиката за паркиране на район „Западен”
От началото на мандата в района бяха преасфалтирани три паркинга, което безспорно е полезно, но не създава нови места за автомобилите. В същото време Тони Стойчева предлага част от района да стане платена „Зелена зона”, или да се разреши паркирането по „Пещерско шосе” и бул. „Свобода” вечерно време.
Действията на кмета на „Западен” срещу „Пълмед” по всичко личи, че са фиксация от нейна страна. Не е ясно дали това е породено от факта, че казусът с паркинга бе една от битките й, които й спечелиха кметско място, или има други мотиви. Само че с мантрата: „Картаген трябва да бъде унищожен!”, не се решават проблемите на хората, а тъкмо обратното – задълбочават се.
Това трябва и да е сигнална лампа към управлението на район "Западен", които вместо да държат плакати на граждански протести,по-добре да седнат и да работят за разкриването на нови паркоместа и решаването на този проблем. Всичко друго е шумно Фейсбук представление, в което Тони Стойчева е изключително добра, но вече това не й е работата.
Тони Стойчева: Работим за решаването на проблеми с паркирането и задръстванията в "Западен”
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри