Един кмет никога не управлява сам.  Под него стоят стотици служители, експерти и специалисти, които да поддържат работата на сложната бюрократична машина. Най-близко до градоначалниците са неговите заместници. Това са хората в местната изпълнителна власт, които отговорят за различните ресори,  имащи отношение към основните политики, които се реализират.

В  последните два мандата Иван Тотев бе човекът, който винаги се появяваше на челните редици. Той обясняваше за всичко случващо се в града от здравеопазване през транспорт, култура, социална политика до спорт.  

Налаганият модел, че  Тотев отговаря за всичко избута ролята на неговите заместници, що се касае до публичните им образи.  Истината е, че те отговарят за проекти за милиони, а успехите и провалите във всеки един ресор, са заслуга не само на градоначалника, но и на ресорните заместници. 

TrafficNews  ще представи „министрите” на Тотев в поредица от материали – за кои проекти са отговаряли, успехите и провалите в ресорите им, както и какво са свършили, докато са били начело на този пост.

Заместниците на Тотев: Златин Велев – довереникът, който трябваше да оправи транспорта в ПловдивКметът и неговото вице по транспорт и сигурност са близки приятели още от ученическите им години

Имотите и строителството в една община и то се размерите на Пловдив са двете звена, които засягат най-много интереси и се завъртят най-много пари. Това е ресорът, който е може би най-важен за едно управление, тъй като той отговаря пряко за инфраструктурните обекти, строителството и инвестициите, които се правят в един град. Неслучайно и първият заместник-кмет, който бе представен от Иван Тотев, когато получи ключовете за кабинета си в Общината, бе именно Димитър Кацарски.

Кацарски има няколко дипломи за висше образование – освен инженер-конструктор, той е геодезист, като завършва и Всесъюзна академия за външна търговия в Москва.

До началото на демокрацията Кацарски е офицер от строителни войски, като е един от участниците в изграждането на МОК „Асарел”. В началото на 90-те години той започва да се занимава с частен бизнес. Създава фирмата „Калдис”, като и до ден днешен той е собственик на шивашката фирма, която произвежда пуловери за Европа. Макар едноличен собственик на капитала, управител на фирмата е 33-годишната му съпруга, която доскоро бе негова секретарка в Община Пловдив.

Интересите на Димитър Кацарски в политиката датират още от средата на 90-те години. През 1994 година е кандидат-депутат от партията на Жорж Ганчев – Български бизнес блок. Той обаче не успява да влезе в Народното събрание.

Следва затишие в политическата му кариера преди да се присъедини към ГЕРБ. Година, след като Бойко Борисов встъпва за първи път като премиер, Кацарски оглавява РДНСК – Пловдив, а от 2011 година е зам.-кмет по строителството.

За последните 8 години Кацарски винаги е имал и един същ подход към публичността – по възможност  да избягва светлините на прожекторите. Във втория мандат зам.-кметът дори тотално спря да се появява на пресконференции, или да бъде на места, на които не е абсолютно наложително да е там. Контактът му с медиите също винаги е бил обран, като на моменти дори невъзможен.

Едва ли има друг заместник-кмет, на който работата да е толкова известна за пловдивчани. Въпреки че малко хора го свързват с това, всъщност Кацарски е човекът, който отговаряше за всички големи ремонти в Пловдив, а те не бяха малко през последните 8 години. Точно тук се проявява и феноменът Тотев винаги да бъде на предните редици, макар информацията за ремонтите да я получава именно от вицето си по строителство. Всички стъпки по изготвяне на количествено-стойностни сметки, обществени поръчки, спечелили фирми и качество на строителството също върви под зоркия поглед на Кацарски.  В това число влизат ремонтите с 30-милионния заем, на Цар-Симеоновата градина, тези по „Региони в растеж”, „Васил Априлов” и другите основни участъци и обекти.

Всички тези реконструкции наложиха клишето, че в Пловдив ремонтите са скъпи, но за сметка на това доста бавни. Макар и не толкова отдавна, като че ли пловдивчани умишлено забравиха огромните тапи, които буквално парализираха града, когато имаше по няколко затворени артерии, строящи се изключително мудно.

Кацарски съставяше и комисиите, в които се избираха фирми за уличните ремонти. През последните два мандата  четири големи компании си разделиха лъвския пай от реконструкциите. Безспорен лидер в печеленето на обществени поръчки е „Драгиев и Ко”, която усвои десетки милиони в ремонти на площади, улици и булеварди. Следващите любими фирми на местната администрация са „Пътинженеринг”, „Пътища Пловдив” и „Запрянови - 03”.

Вторият много важен елемент от задълженията на вицето на Тотев бе управлението на общинската собственост. Кацарски е човекът, който пише годишната програма за управление на имотите общинска собственост. За тези 8 години се продадоха редица имоти, върху които изникнаха жилищни сгради,  а темпото за разпродаването на терените, като че ли спадна едва в последната година.

В правомощията и задълженията на Димитър Кацарски спада и отговорността да издава строителни разрешения за всички сгради в Пловдив, които са над 15 метра и обектите от първостепенно значение. С други думи – всеки един жилищен мастодонт в града през последните години е минал с подписа на Кацарски. Така например той промени строителното разрешение на комплекс „Гербера” в Тракия, с което позволи на инвеститора да „удължи” проекта от 3-етажнната сграда до 12-етажен мастодонт.  Въпросният казус в момента се проверява в прокуратурата.  Кацарски бе един и обвиняемите за строителството на зоопарка,  заедно с кмета.

Поведението на Димитър Кацарски в Общинския съвет, не се различава много от публичните му изяви. Въпреки неспирните въпроси към него от опозицията, отговорите му често са лаконични, а и не съвсем конкретни.

Иначе казано зам.-кметът по строителство успя да си изгради образ на чешита, който няма смисъл да бъде „пипан”, ако искаш да получиш точни и ясни отговори. В същото време работата в неговия ресор си върви, или поне така бива представяно от началника му. Трите неща, които могат да обобщят работата на Кацарски за последните 8 години са много асфалт по улиците, много бетон в жилищните карета и доста продадена общинска земя.

За тези години така и не се видя изчистена концептуална рамка за развитието на Пловдив – от гледна точка на застрояването, ремонтите, разширяването на основни пътни артерии. Няма как да не остава и впечатлението, че в града всичко се прави на парче. Вече повече от година в Пловдив се говори за изготвянето на нов Общ устройствен план, който трябва да даде тази рамка за развитие. Той обаче ще бъде приет едва в следващия мандат, а ОУП не може да бъде есенцията за развитието на града. Причината е проста - в последните два мандата станахме свидетели неведнъж как един ОУП се променя, за да може определени терени да бъдат застроени.