Има достатъчно тестове за всички ученици у нас. Създадени са и правила за връщането им в класните стаи, обяви министърът на образованието акад. Николай Денков пред БНТ. Големите ученици ще се тестват също със слюнчени тестове, както и малките досега, в първия ден от седмицата. Ако някой е отсъствал, ще се тества в първия ден, когато отиде в училище.
В гимназиалния курс 7,5% са ваксинирани, 5% - преболедували, така че около 12% от учениците няма нужда да правят тестове. В прогимназията са преболедували 2,5% и те също не са задължени да се тестват.
Опитът с учениците от 1 до 4 клас показва, че в началото са се върнали 57%, сега 89% са на училище. 10% от семействата на малките ученици все още не са се съгласили децата им да ходят на училище.
По думите на министъра все още няма всички тестове, необходими за следващите седмици, но се очаква те да пристигнат. От 10 ноември насам на седмица пристигат по 400 000 - 600 000 теста.
Министърът е на мнение, че ако тестовете се правеха вкъщи, няма да може да отговори убедително, че тези тестове се правят.
Проблемът да не се върнат децата на училище досега е, че според наредбата на здравния министър е трябвало да се правят тестове 2 пъти седмично, а тестове е нямало.
Най-тежкият удар според министър Денков е бил миналия петък, когато е било казано, че ще пристигнат 1 млн. тестове. Ако това беше станало, още тази седмица учениците са щели да бъдат в клас. Те обаче не пристигнали.
В момента 46-48% от учителите са ваксинирани. Според Денков коледната ваканция трябва да остане, за да си починат всички от това напрежение. Той призова учителите: не започвайте с изпитите на децата, нека да се адаптират. Ще има анализ за пропуските и през февруари, март, като видим втората вълна на коронавирус за учебната година, тогава ще има планове как да приключи тя.
Това, което предстои да бъде направено от новото правителство в образователната система, е заплатите на учителите да станат 120% от средната за страната, трябва да има промяна в учебния план и в учебниците, които са лошо написани, много повече занимания по интереси, защото училището трябва да е интересно за децата.