Коледните и новогодишни празниците могат да причинят депресия у много хора. Оказва се, че често натоварваме това време от годината с прекалено големи очаквания, които обаче обикновено се разминават с реалността. Пазаруваме безразсъдно, харчим много пари за скъпи подаръци, но това не ни носи удовлетворение. И оставаме разочаровани. Затова съветът на специалистите е да не си купуваме емоции, а да си ги създадем. 

„Всяка година преди коледните празници започва една треска за пазаруване. Стремежът е да се купят подаръци за повече хора, тъй като се събираме с близки и роднини, с които сме разделени. И в нашето съзнание е останало едно поверие, че трябва да има подарък за всеки. Купуват се обикновено много вещи, които са ненужни и които впоследствие не могат да влязат в употреба. Тези, които ги получават, се чудят къде да ги складират, а тези, които ги купуват, затъват в разходи”, обяснява пред TrafficNews психиатърът д-р Веселин Герев.

Това се получава, тъй като много хора си мислят, че подарявайки подарък, всъщност подаряват някаква емоция. Което не отговаря на истината.

„Емоционалният дефицит на съвременното общество се изразява в това да има материална компенсация на емоционалната дупка. И понеже ежедневието е сиво, а на празника ще има настроение, преди Коледа всички са в трескава подготовка – пазаруване на храни и стоки, потребление на услуги и т.н. По този начин повечето хора искат да си купят и да подарят на някого емоция”, посочва специалистът.

За съжаление обаче не си даваме сметка, че емоцията може да бъде отрицателна поради ненужността на подаръка. Мнозина очакват едно, а получават нещо съвсем различно. И оттам допълнително се стресират и натоварват.

„Очакванията за някаква емоция са прекалено големи и когато тези очаквания се разминат с реалността, започва да се трупа напрежение, ядове и негативна емоция. И най-големият шок е след като минат празниците, тъй като хората са се поохарчили, сметките започват да пристигат и тогава започва следпразничната депресия. Тя е не само финансова, но и емоционална. Човек започва да се самообвинява. Мисли дали е доставил удоволствие на своите познати, дали те са останали очаровани от подаръците, сега какво ще прави, след като се е охарчил толкова. Това дава тласък на фирмите за бързи кредити, за банково кредитиране и т.н., а вноските към тях в един момент стават непосилни. Това е моментът на следпразничната депресия, която се засилва особено след двата именни дни Йордановден и Ивановден, когато и времето е мрачно и студено, и контактите между хората са ограничени, и сметките са най-големи”, казва д-р Герев.

Затова съветът му е да не си купуваме емоция, а да си я създаваме.

„Срещата с близки не е задължително да бъде свързана с купуването на големи и скъпи подаръци. Приятен разговор с познати или непознати хора може да създаде много повече позитивна енергия и емоции, отколкото купуването на един скъп и понякога ненужен подарък”, категоричен е той.