Как хобито изгражда личности – детайлен макет на живота

Човекът, направил един от най-големите макети в България

София
19.04.2019 21:00 1743 1

Никът му във форума за моделизъм е gregary и той е сглобил един от най-големите железопътни макети в България. gregary изрично ни помоли да използваме ника му във форума, но не спести нищо, свързано с хобито си.

Той се занимава с моделизъм и строи диорамата си вече точно десет години. Въпреки това казва, че все още няма достатъчно опит и има да учи много. Историята започва, когато gregary е бил на 12-13 години, когато баща му го запалва по това хоби. Той купува на брат му един локомотив. gregary също иска такъв, скоро след това получава модел на немски локомотив с ливреята на железницата на ГДР, син с товарни цистерни. След време синият ГДР-йски локомотив се оказва в кашон, а gregary се впуска в живота.

Точно преди десет години, обаче той попада на български форум за железопътен моделизъм и топлият детски спомен отново изниква в главата му. Така той, вече баща, отново се завръща към детското си хоби, този път със сина си.

-     По принцип, на запад от Будапеща, в Австрия, Германия, Швейцария, Франция, Холандия, тези детски железници са силно развити. Още при първия рожден ден на детето родителите му подаряват един стартов комплект. С това хоби са свързани много неща – моделиране, електроника, естетика - усет към света. Урбанистика, как да развиеш един град, така че да добие развит естествен вид. Отделно – любовта към ландшафта.

Така децата от малки започват да ценят мястото, на което живеят, пазят го и не си позволяват да го замърсяват, рушат и загрозяват. Цивилизационната естетика се възпитава от невръстна детска възраст. Както детето се грижи за своето творение, така и навън то пази околната среда.

gregary въвежда сина си в моделирането, когато той е на тригодишна възраст. „Сега той навлиза в юношеска възраст, затова интересите му постепенно се променят, но той обича моделизма“, казва през смях gregary. Важното е, че момчето умее да работи с поялник, аерограф и неотлъчно е бил до моделиста в правенето на диорамата. Въпреки всичко, любителят на локомотивите е сигурен, че след години синът му ще се върне към това хоби. А защо не и да продължи своеобразната семейна традиция с предаването на хобито на своите деца.

-     Съпругата ми също е с мен в направата на макета. Женският поглед относно света е по-различен от моя. Жена ми е доста по-подредена и дава добри идеи, и аз винаги я слушам, що се отнася до природата. Понякога се случва да се забравя и да остана до късно при макета, но е изключително рядко.

Що се отнася до колекцията на gregary, според него тя е малка. За съжаление, има само един официален локомотив на БДЖ, който също присъства в колекцията. Основният интерес на моделиста не е толкова в колекцията, колкото в направата на макета. Целта му е да направи един реалистичен, но идеален макет с Алпийски вид. Вдъхновява се от различни места, които е виждал, после ги изработва и те се оказват част от диорамата му. Естествено, със съветите на съпругата му. Ако трябва да сглоби целия макет наново, това ще отнеме година.

 

Материалите, които се използват за направата на макета са подръчни – мрежа за изолации, гипс и т.н. Лесно се намират и изработват. Къщичките, релсите, моделите също са достъпни благодарение на интернет, има няколко магазина и в България. Цените, разбира се, варират от качеството и производителя на модела. Що се отнася до достъпността – като всяко хоби, изисква пари, но не тежи на бюджета на средностатистическия българин.

Поддръжката на макета също е трудоемка. Някои части се чистят с прахосмукачка, но миниатюрните детайли с четка за грим. gregary сподели и една тайна на занаята – слагаш женски чорап на прахосмукачката, така дори и нещо да бъде засмукано, то няма да отиде небитието. Основният враг на макета и моделите е праха. А най-голяма поддръжка изисква железопътното трасе, тъй като прахът и власинките влизат в механизмите на моделите и ги унищожават. Опитните моделисти, още при изграждането на макета, закрепят всички детайли здраво, за да не се случи инцидент.

Самият gregary забелязал промяна в себе си, откакто започнал да прави диорамата си. Започнал да забелязва мръсотията, неорганизираността на градовете и вандалския начин, по който хората се отнасят към природата и мястото, където живеят.

Отношенията в света на моделизма наподобяват тези, които са и навсякъде.

-     За жалост и ние няма как да избягаме от действителността. И при нас има хейт, но това са единици, които се броят на пръстите на едната ръка.

Към начинаещите моделисти gregary има няколко съвета:

-     Да четат много, да не се хвърлят на халос. Нормално е първо да искат да се докоснат до всичко. Нека първо прочетат в интернет, имаме български форум. След това да прецени как да развие хобито си. Било то като колекционер и да сложи моделите си на витрина, било то като мен – да строи макет. Да не бързат. Това все пак е хоби и да го развиват с кеф!

 

Напишете коментар
Вашите коментари през Trafficnews.bg
1 Коментара
Сортирай по
коментар

Адли 14:57, 23.04.2019

Уникално интелигентно прецизно

Oтговора0
Вашият коментар през Facebook

Изпрати новина