В навечерието на коледно-новогодишните празници магазини и търговски центрове в цяла Европа се опитват да намалят енергийните си разходи на фона на високите цени на енергията.

Някои търговски обекти са принудени да съкращават работното време и да затварят по-рано, да спират осветлението на витрините през нощта и да ограничават максималната температура в магазините, за да пестят, след като руската военна агресия в Украйна доведе до почти пълно прекъсване на доставките на руски газ за повечето страни на Стария континент, предава БТА.

Цените на синьото гориво скочиха и предвид увеличеното му потребление с утихването на пандемията от Covid-19 в Европа и опитите на редица европейски страни да си осигурят доставки от алтернативни на Русия източници. В много страни се повишиха рязко и цените на електроенергията, особено за бизнес клиентите, не на последно място и поради факта, че част от нея се произвежда от електроцентрали на природен газ.

От Париж до Лондон, местните власти в много европейски градове използват енергоспестяващи LED лампички и светещи ленти за коледната украса тази година и ограничават времето, през което те са включени.

"От екологична гледна точка това е единственото реално решение", споделя 26-годишната Мари Бреге, докато се разхожда по "Шан-з-Елизе" в Париж, цитирана от Асошиейтед прес.

Светещата коледната украса на прочутия с луксозните си бутици и заведения парижки булевард вече се изключва в 23:45 ч., а не в 02:00 ч. през нощта, както беше в минали години.

"Войната и недостигът на енергия са реалност. Нищо няма да ни стане, ако празничното осветление е малко по-малко тази година", смята Мари Бреге.

Докато правителствата на държавите от Европейския съюз се опитват да ограничат цените на природния газ, редица компании, които управляват магазини на Стария континент, полагат усилия да пестят енергия.

Търговски вериги, сред които френските хипермаркети "Карфур" (Carrefour), белгийските "Колраут" (Colruyt) и подразделения на италианската "Конад" (Conad), започнаха да използват в магазините си "приглушено" осветление, информира Ройтерс.

Френската корпорация "Унибейл-Родамко Уестфийлд" (Unibail-Rodamco-Westfield), която управлява търговски центрове, както и италианската верига "КООП Алеанца 3.0" (Coop Alleanza 3.0) намаляват осветлението в магазините си с 30 процента.

Френската верига от супермаркети "Казино" (Casino) започна през октомври да гаси светлините на витрините на магазините на някои от брандовете си. Подобна мярка въведе и швейцарската компания за търговия на дребно и едро "КООП" (Coop), но на доброволни начала - само ако управата на някой от търговските й обекти прецени, че това е необходимо.

Френските супермаркети "Льоклер" (Leclerc), италианските "КООП Алианца 3.0" (Coop Alleanza 3.0) и веригата от магазини за битова електроника "Фнак Дарти" (Fnac Darty), както и собственикът на молове във Франция "Клепиер" (Klepierre), спират осветлението на рекламните надписи на магазините в края на работното им време.

Редица вериги, сред които и германският гигант за спортни стоки "Адидас" (Adidas), ограничават времето, през което рекламните им енергоспестяващи LED монитори и панели са включени.

Испанската верига супермаркети за стоки на ниски цени "Диа" (Dia) ще въведе автоматизирани системи в около 1000 от магазините си в Испания. Те ще регулират осветлението в търговските обекти на "Диа" в зависимост от слънчевата светлина.