Британският вестник „Гардиън“ разполага с изтекла информация от хиляди поверителни файлове, която показва как технологичният гигант "Юбер" е заобикалял законите, лъгал е полицията и тайно е използвала правителства и политици да лобират за компанията по време на агресивната ѝ глобална експанзия.

Безпрецедентното изтичане на информация към вестник "Гардиън" от повече от 124 000 документа, известни още като "Досиетата Юбер", излага на показ съмнителните етични практики, които водят до превръщането на компанията в един от най-известните и най-успешните износи на Силициевата долина.

Документите покриват 5-годишен период - от 2013 до 2017 година, когато "Юбер" се управлява от съоснователя ѝ Травис Каланик, който се опита да наложи услугата с такситата-посрещачи по градовете по цял свят, дори това да означава нарушаване на законите и разпоредбите за таксиметровите услуги.

Данните показват как "Юбер" се е опитвал да получи одобрение и подкрепа като дискретно ухажва премиери, президенти, милиардери, олигарси и медийни магнати. Пряко са уличени френският президент Еманюел Макрон (докато е бил министър – б.р.) и бившият нидерландски еврокомисар Нели Крус, че са лобирали в полза на "Юбер".

Твърди се, че са правени опити за ангажирането на Джо Байдън, Олаф Шолц и Джордж Озборн.

От изтеклата кореспонденция става ясно, че ръководителите на "Юбер" много ясно са си давали сметка, че нарушават законите, като един от тях се шегува, че са "пирати", а друг признава, че са "закононарушители".

Документацията съдържа повече от 83 000 мейла, включващи често най-откровена е немаскирана комуникации между Каланик и неговия топ-екип от ръководители.

В една кореспонденция Каланик отхвърля опасенията на други ръководители, че изпращането на шофьори на "Юбер" на протест във Франция ги излага на риск от насилие от ядосаните местни хора в таксиметровата индустрия, като отговаря:

"Мисля, че си струва. Насилието означава успех".

След оттеглянето на Каланик през 2017 година заради серия от скандали, сега "Юбер" се разграничава от поведението на компанията в миналото и твърди, че има съвсем различни ценности.