250 милиона губи всяка година държавния бюджет от данъците, които трябва да се събират от таксиметровия бранш.Един сериозен сектор в икономиката продължава да вирее необезпокояван както в 90-те.  Годишният оборот на такситата в България е близо милиард, но платените данъци са символични. Фирми - превозвачи се водят на скитници и клошари и не внасят ДДС в хазната. Голяма част от шофьорите не плащат осигуровки, а парите от наеми и ефир също се разпределят между част от участниците без да се плаща дължимия данък към държавата. При 23 000 таксиметрови коли в България всяка година държавата губи 135 милиона от невнесено ДДС. Останалите данъци, укривани от фирмите също са над 100 милиона. Представителите на всички държавни институции, които имат отношение към таксиметровия бранш - НАП, Автомобилна администрация, прокуратура и полиция са категорични, че 90 % от такситата работят в сивия сектор. 

На 27 март Икономическа полиция - Пловдив, Държавна агенция "Автомобилна администрация" и НАП проведоха съвместна акция при която бяха задържани шестима души, свързани с най- големите фирми таксиметрови превозвачи в града. Екипът ни тръгна под прикритие от фирма на фирма дни преди операцията. Пред скрита камера, от босове до редови шофьори признаха как газят закона и това е практика от години.

 В първата част на разследването ви показахме как човек без документи и с присъда може да започне веднага работа в таксиметрова компания. Единстеното му задължение е да се отчита на "боса". А той пък му дава стриктни указания как да работи и му разяснява всички пропуски в закона, от които нарушителят може да се възползва.  

Жълтите коли не отчитат реалния оборот, съответно не плащат данъци и не внасят осигуровки. Повечето фирми се водят на роми, бедняци или криминално проявени, които изпълняват ролята на "бушони".

Схемата работи без проблеми, а държавата е ощетявана с милиони. В разговорите с екипа ни участници в сенчестия бизнес охотно обясниха как изобщо не се притесняват от контролните органи, защото отдавна са им намерили цаката. Главни герои във видеото са собственикът на "Перфект такси" Мариян Киров, собственикът в сянка на една от големите превозвачески фирми "Макс 76" Емил Кондов - Доктора и Стефан Балимезов , който управлява други две ог големите фирми играчи на пазара - "Легия" и "Бали". Последните двама бяха арестувани при акцията на Икономическа полиция в сряда. 

Шокиращата истина за бранша беше потвърдена и от последвалите разпити на близо 100 шофьори, привикани след арестите на шестима от шефовете на таксиметрови фирми.

Масираната акция беше проведена след сигнали, постъпили в агенция "Автомобилна администрация",  популярна повече със старото си название ДАИ.

"Парадоксално е, че офисите на две от разследваните фирми се намират в сградата на агенцията. В същото време се оказа, че повечето шофьори не знаят къде се намират собствениците или управителите на компаниите", коментира окръжният прокурор на Пловдив Румен Попов.

Да се направят спешни законодателни промени, за да е ясно кой кой е в таксиметровия бранш, и да се сложи край на сенчестите схеми, пък се надява Васил Панов, шеф на дирекция "Контрол" в Националната агенция за приходите.

Докато това се случи, ще продължат проверките в цялата страна. Засега обаче ситуацията е такава, каквато може да я видите в разследването на TrafficNews

Петима с криминални досиета държат 70 % от такситата в ПловдивКолите всяка година се прехвърлят на нова фирма бушон