На нас смъртните ни е дадено да виждаме до хоризонта. Хоризонтът сам по себе си се променя. Един е той в долината, където си обграден от планини, а съвсем друг е той на брега на океана. Тогава единствено можеш да видиш отвъд хоризонта. Изведнъж виждаш, че някъде там, където се срещат небето и земята, има трета материя. Небето си е небе, водата си е вода, а там съществува едно място, в което сякаш виждаш отвъд хоризонта, очертан от водата. Казват, че малките деца виждали много добре отвъд хоризонта и затова винаги рисували небето само горе - този прозорец за тях е по-широко отворен. С годините почваме да губим детското, но после си го връщаме с остаряването. Тогава ни се отварят очите отново за неща, които сме знаели... като винаги да са били пред нас. Затова е закачката "отвъд хоризонта" - че кой е казал, че човек трябва да прави нещо с точно определен материал, по точно определен начин, с точно определени изобразени неща на него, да бъдат поставени по конкретен начин? 

Така с проницателен художествено-оптичен прочит представи художничката Вихра Григорова изложбата, наименувана "Отвъд хоризонта", на колегата си Илиян Савков.

Вернисажът в галерия "Етерна" снощи събра ценители на изкуството, колекционери, художници и видни общественици в културното пространство на БезистенЪ. Авторът представи творби, които е рисувал през последните 2 години, прекарани в Пловдив, и направи заявка за нов творчески период.

"Тези неща са епилог, финалните акорди на 40 години работа в един особен лабиринт. Това са нещата с много материал, в които вкарването на боя, на материал, на тон, е водило и затова са изградени в тази богата тъкан и са много наситени. Започвам да търся рисунката, по-лаконичното изграждане", обяви Савков. 

Григорова с присъщия си вдълбочен поглед фиксира различните платна и рисунки, които са обединени в представения картинен сет. Сериозно внимание бе обърнато на пейзажите, които присъщ елемент за творчеството на Савков, и в които един детайл може да разкрие майсторската ръка на автора си - брилянтен рисувач, безапелационна бе тя. 

Животните като познат герой в творбите на художника също присъстват в изложбата, а в случая представители на фауната са лебеди и черен котарак. Безспорно рамкираната двойката величествени водни птици, които демонстрират безмълвното си единство, превърнаха платното си в едно от най-желаните произведения сред изложбата. 

Специално място в новия сет обаче заемат други герои - те са важни в живота на художника, защото от тях се ражда колорита, но те са важни сами по себе си и от бездушен предмет се превръщат в актьор в творбите на Савков. Това са бурканчета от темпера "Таленс". 

"Това е един от любимите ми цикли", посочи авторът, а Григорова го обрисува така "той показва живота на вещите около нас, както и ние сме една вещ световна, която е себе си във всички случаи, различна от всичко друго". Така тя открои и индивидуализира всяко едно бурканче от изрисуваните и подчерта - така сякаш са рисувани от 10 различни личности.

Отделен разказ нашепват аквамариновите платна на Савков, а автопортретите и портретите допълват многоликия натюрел на твореца. 

"Благодаря, че се осмеляваш да бъдеш от хората, които могат да гледат и отвъд хоризонта. Благодаря още, че ни даде възможност да надникнем в тези далечини отвъд хоризонта, да ги обикнем и да се постараем да съумяваме да го правим ние самите, така както ти си успял да го направиш", завърши Грогорова. 

Изложбата фокусира вниманието на познавачи на изкуството и логично много от платната се сдобиха със собственици още по време на дебюта си, за да пренесат част от това, което Саков вижда отвъд хоризонта, в нови пространства и съдби.

Произведенията на Илиян Савков можете да разгледате в галерия Aeterna до края на септември.