Една от най-чаканите европейски програми вече е с отворена процедура за участие. От днес 40 градски общини ще могат да кандидатстват за екологичен транспорт през Плана за възстановяване и устойчивост.
Сред тях обаче очаквано не е Пловдив. Програмата има бюджет от 100 млн. лева, като от Пловдивска област ще могат да кандидатстват общините Асеновград и Карлово. Така двата града ще могат да се сдобият с екологични превозни средства, като 90% от средствата ще са безвъзмездни. Максималният бюджет, който може да усвои всеки от участниците е близо 10 млн. лева. Това на практика е половината сума, която е необходима на Община Пловдив, за да стартира двете общински линии на „Екобус – Пловдив”. Това обаче няма да се случи, а към момента няма предвидена друг фонд в този програмен период 2021 – 2027 година, който да предвижда закупуването на екологични превозни средства.
Защо Пловдив го няма сред 40-те града?
Още в началото на 2021 година, когато излязоха насоките за Плана за възстановяване и устойчивост стана ясно, че Пловдив няма да бъде сред потенциалните бенефициенти по програмата. Тогава TrafficNews писа, че авторите на Плана са сложили Община Пловдив сред 10-те града, които са реализирали транспортен проект в предишни програмен период.
Община Пловдив бе единствената от 10-те, която не закупи нито едно превозно средство, като проекта бе за системата на „Индра”, умните светофари и велоалеите,но не и за подвижния състав. Тогава Пловдив не можеше да участва, защото нямаше общинско дружество , а частни превозвачи не можеха да кандидатстват.
Зам.-кметът Тодор Чонов, който е човек на програмите, обаче или не е направил никакъв опит да вкара Пловдив в списъка с потенциални бенефициенти, или той не е бил достатъчен. Видно от списъка с градове за кандидатстване има и редица други областни градове, наред с по-малките градски центрове в страната.
Единствената „добра” новина е, че Община Пловдив има вече собствено дружество за екологичен градски транспорт. То вече е наричано от Чонов като „перлата в короната”, но все още „Екобус – Пловдив” е само виртуално и на хартия. Общинският превозвач има лиценз и документи, шеф и счетоводител, но нищо повече.
Ако до края на този програмен период до 2027 година не се отвори нова програма, което е твърде вероятно, то и дружеството „Екобус –Пловдив” ще се превърне в поредната висилка на общинската хазна. Всяка година то ще генерира разходи за заплати, но няма да извършва никаква дейност. Община Пловдив вече ликвидира две такива „кухи” дружества като „Зоопарк – Пловдив” и „Инсинератор – Пловдив”.
Още от категорията
Жителите на "Прослав” ще се радват на ново улично осветление и стабилно електрозахранване