Министерство на образованието ще финансира изграждането на ново училище в Пловдив. Средства ще бъдат отпуснати и за строеж или разширяване на поне пет детски градини. Това съобщи зам.-кметът Стефан Стоянов, който представи свършеното от Община Пловдив през изминалата година в ресорите Образование и бизнес развитие.
„Колегите от звената по образование и бизнес развитие, главният архитект, зам.-кметът по строителството, районните кметове се включиха активно и успяхме да подготвим 11 проекта по програмата на министерството за изграждане на нови училища и детски градини и разширяване на съществуващите с цел да се компенсира липсата на места в големите градове. Неофициално имаме ангажимент поне шест от тях да бъдат финансирани. И към момента над 90 деца не са приети в детски градини. Други над 140 не са приети в ясли. Така че тази инвестиция идва много навреме”, съобщи Стоянов.
Финансирането е 210 милиона за 3 години, като конкурсът за проекти е стартирал през лятото. Проектите на общината включват изграждане на 3 нови детски градини, разширяване на 3 съществуващи забавачки, строеж на 2 нови училища и разширяване на 3 съществуващи. Кои проекти точно ще бъдат одобрени и финансирани, ще стане ясно по 10 дни.
„Знаете, в Пловдив имаме нужда от около 2000 места в детските градини и яслите, ако искаме да отговорим на всички стандарти – да има по 26 деца в група, поетапно да се премахнат блоковите градини. Освен това почти половината от децата в началния етап на образованието учат на двусменен режим, което предполага сериозни инвестиции”, посочи зам.-кметът.
Той обясни, че вариантите за ново училище са два. Единият е нова сграда за ОУ "Княз Александър I“ в двора на Хуманитарната гимназия. Другият е да се построи сграда за ОУ "Драган Манчов“, за да бъде отделено от Математическата гимназия.
Най-вероятно новото училище ще бъде построено на терен от 10 декара зад МОЛ "Пловдив", собственост на Община Пловдив. „Тъй като има възражения от част от екипа на ОУ „Драган Манчов”, ако те не искат да бъдат местени, има много други възможности”, посочи Стефан Стоянов.
И обясни, че желанието на Община Пловдив е да бъде построен нов кампус за Математическата гимназия, но той би струвал между 25 и 30 млн. лв., а програмата на МОН позволява да бъдат отпуснати до 5 млн. лв. По тази причина екипът се е насочил към разработване на проекти за основни училища.
Зам.-кметът призна, че изминалата година е била истинско предизвикателство пред него е екипа му заради световната пандемия от COVID-19. Затварянето на училищата и дистанционното обучение обаче е дало възможност да се видят резултатите от усилията за въвеждане на „облачни” технологии в образованието.
„Пловдив излезе като абсолютен лидер във внедряването на „облачни” платформи в дистанционното обучение. Имаме над 35 000 активни акаунта в системата. Това означава, че над 94% от децата над 4 клас използват платформата. По време на пандемията достигнахме до 9000 виртуални класни стаи”, посочи Стоянов.
Той поясни, че погрешно се създава впечатлението, че дистанционното обучение е видео конферентен разговор между учители и ученици. А това не е вярно. Смисълът на „облачните” технологии е през защитени персонални акаунти да се дават електронни уроци, домашни работи и да има комуникация. Нещо, което се случва в повечето училища.
38 от 52 школа имат поне една виртуална класна стая на клас.
Над 170 учители са сертифицирани от Google, което едно от най-големите струпвания на сертифицирани учители в Европа. Нивото на дигитализация на Пловдив е съизмеримо само с градове в Западна Европа.
„Тази година създадохме малък бюджет, който да финансира електронни ресурси. Чрез него бяха финансирани 84 електронни урока”, каза Стоянов.
Другото интересно е, че в Пловдив вече има паралелки в 9 училища, в които се учи без хартия. Децата имат персонални компютри и над 90 % от учебното съдържание е качено в „облак” - учебници, тестове, уроци, задачи, домашни работи.
Предстои да бъдат закупени и нови устройства в училищата. От 40 млн. лв., с които МОН ще финансира българските училища за закупуване на компютри и таблети, 700 000 лв. ще бъдат отпуснати на Пловдив. Те ще бъдат преведени директно на школата и ще бъдат разпределени пропорционално.
Стефан Стоянов отчете постигнатото и в „Монтесори”. До момента в Пловдив по тази педагогика се обучават 1400 деца, разпределени в 8 детски градини, 2 детски ясли и 4 училища. От 2017 г. по „Монтесори” са обучени над 200 педагози.
Той показа и снимка от първия учебен ден на първокласници, насядали в кръг на килима заедно със своята преподавателка. „Представете си отношението и това, което ще запомнят децата в предстоящото 12-годишно приключение в образователната система”, вметна зам.-кметът.
Друга голяма новина за образователната система в Пловдив е, че тази година отново бележим рекорд с 14 нови дуални паралелки. Така в града вече има 33 дуални паралелки в 9 училища, подкрепяни от над 30 компании.
Зам.-кметът обясни също, че в Пловдив има 10 научни центъра и лаборатории, а тази година са се случили две много важни неща за научния сектор в града. Едното е първа копка на новия център за биотехнологии „Плантасист” на стойност 30 млн. евро. Другото – откриването на първия по рода си в България център по мехатроника и нанотехнологии на БАН на стойност 5.5 млн. лв.
„За първи път тази година стартирахме и програма за облагородяване на училищните дворове. Бяха инвестирани 400 000 лева от Община Пловдив, но със съфинансирането реално общата сума надхвърли 500 000 лева”, заяви Стоянов.
Още от категорията
Още една чудесна инициатива помогна на малкия Иван от Рогош