Къде отиват тоновете излезли от употреба автомобилни гуми, които се генерират ежегодно на територията на Пловдив? Това бе въпрос, който съвсем естествено се роди около конфликта с инсталацията за тяхното рециклиране, която щеше да се изгражда в Южната промишлена зона на града.
Анонсираната наскоро идея на инвеститора „Еко Енерджи“ предвиждаше преработката на 7000 тона гуми на годишна база, като суровината щеше да се предоставя по договор с Община Пловдив.
Последва вълна от неодобрение у граждани и представители на местната власт, която доведе до приемане на декларация против изграждането ѝ. Стигна се и до прекратяване на процедурата по инвестиционното предложение, след като РИОСВ-Пловдив обяви несъвместимостта ѝ с наредба за осигуряване на здравна защита на обектите в близост. По последна информация инсталацията все пак ще бъде изградена, но не около жилищни сгради в Пловдив, а някъде в региона. Къде – все още не известно и предстои да разберем след време.
До тогава община Пловдив ще се справя с отпадъка, както и до момента.
Излезлите от употреба автомобилни гуми влизат в системата за управление на отпадъците и подлежат на оползотворяване, чрез материално рециклиране или получаване на енергия.
Една от алтернативите, която стои пред пловдивчани, е при смяна те да се освободят от тях в автосервизите, извършили услугата. Последните са задължени безплатно да приемат старите гуми от крайните потребители. По регламент тези обекти (автосервизи, вулканизатори) са задължени да имат сключен договор с лицензирана фирма, на която да ги предават за последваща обработка.
Другата възможност е площадката за депониране на стари гуми, която се намира в базата на ОП „Чистота“ на ул. „Даме Груев“. Там шофьорите имат право да оставят до 6 броя наведнъж. И в двата случая крайните потребители не дължат заплащане.
Какво обаче се случва в действителност?
Много често автосервизите в страната не извършват съвестно задълженията си и се освобождават от ангажимента да предават гумите. Оставят ги при потребителите, а те, от своя страна, се отървават от тях както сметнат за добре.
По тази причина не винаги може да се проследи адекватно дали гражданите депонират гумите си на указаните за това места. В Наредбата за управление на отпадъците на територията на Пловдив е предвидена забрана за изхвърлянето на стари автомобилни гуми във или около контейнери, в зелени площи или на други места за обществено ползване.
Поради нехайство обаче градът доста е препатил. Все още съществува практиката в двете големи ромски махали да се изгарят гуми, заради минималното количество метални нишки, които се съдържат в тях. Нарушенията в момента са сведени до минимум, а след дългогодишна битка едно от нерегламентираните сметища в Шекер махала е на път да смени статута си и да се превърне в паркинг за отнети коли от дрогирани и пияни шофьори.
Няма данни за наказани.
Контролът върху граждани и автосервизи се извършва съвместно от Пловдивски общински инспекторат и РИОСВ. През последните години обаче той не е бил стриктен, казва зам.-кметът по екология Иван Стоянов.
За този период проверките дали търговските обекти спазват задължението си да приемат и предават по договор излезлите от употреба автомобилни гуми – са били незначителни по брой. Няма данни да са били налагани санкции върху нарушителите.
Извадиха хиляди стари гуми от река Марица в ПловдивПроверките в район "Източен" продължават
От отпадък до ресурс – къде отиваха старите ни гуми?
До скоро Община Пловдив действаше по договор с фирмата „GeoCycle Bulgaria“, която оперира съвместно с „Холсим България“. Дружеството разполага с площадка във врачанското село Бели извор, до където гумите на пловдивчани се транспортираха за последваща обработка. Там се депонират отпадъците на редица големи градове в страната, включително столична община.
Последният договор с „GeoCycle“ e бил с едногодишен срок и е изтекъл на 16 декември 2023г.. Предстои сключването на нов контракт, чийто параметри все още се очертават.
„Ще търсим варианти за фирма, която има база по-близо до Пловдив, тъй като до момента курсовете са се правили с камиони с малък капацитет – до 8 тона. Транспортът е коствал 1500лв., което не е никак малък разход. Писали сме писмо до БДЖ - Товарни превози, за да проучим възможността за железопътен транспорт“, заяви пред TrafficNews заместник-кметът по екология Иван Стоянов.
Предадените количества през годините обаче далеч надхвърлят въпросните 7000т., за които „Еко Енерджи“ дава заявка да обслужва.
Само през 2022г. по договор са били предадени 88 тона гуми, а през 2023г. количеството е било 21т.. Преди години процедурата е ставала безвъзмездно, но след промени в наредбата за всеки тон общината е плащала по 40лв. без ДДС.
„На площадката на ОП „Чистота“ също има немалко депонирани гуми, които трябва да се предадат до пункт за рециклиране. По тази причина се изготвя план-сметка за разходите, които общината ще трябва да отдели за транспорт и такса оползотворяване. На тази база ще се пристъпи и към решение при сключване на новия договор“, коментира още Стоянов.
Все още не е ясно дали местната власт ще сключи контракта чрез директно договаряне или ще се проведе обществена поръчка.
Добрите намерения
През годините се направи опит Община Пловдив сама да се справя с този отпадък, като го превръща в полезен продукт. Бе разработена стратегия те да се претопяват в инсинератора за медицински отпадъци, който е изграден на територията на града. До реализацията на тази идея обаче така и не се стигна. Настоящата власт не изключва възможността да разработи нова концепция за преработка на тоновете гуми, като идеята е те са се оползотворяват в рециклиран гранулат и гумен прах, нужен за удароустойчиви и асфалтови настилки.
Очаква се в началото на март да бъде сформирана работна група, която да проучи възможностите на община Пловдив да се справи с проблема със собствен капацитет. Този план обаче към момента изглежда твърде амбициозен предвид финансовата инвестиция и тежката административна процедура, през които трябва да се премине.
Възможно ли е наистина тук да се изгради първата общинска инсталация за рециклиране на стари гуми, и дали капацитетът на частните инвеститори ще откликне на потребностите на града - предстои да разберем.
Още от категорията
За пети път: Не избраха председател на Народното събрание