„Новото АПИ е като старото, само че – ново!”. Този популярен анекдот от Валери Божинов спокойно може да послужи за определение на действията в Пътната агенция. След като повече от година новите управляващи и служебните правителства заклеймяваха действията на кабинета Борисов за пътни ремонти, самите те ще използват същите методи.От друга страна обаче има сериозен спор в коалицията относно пътното строителство.
Критиките и скандалите около „инхаус” процедурите и ремонти на основни пътища през договори за текущата поддръжка, бяха основният аргумент на ПП, ДБ, БСП и ИТН срещу харченето на публични средства. Служебното правителство дори спря ремонтите, а след това така и не ги пусна, въпреки заявките.
Новата власт обеща, че за всеки ремонт ще има отделна поръчка, за да не се заобикаля ЗОП и конкурсния принцип. Регионалният министър Гроздан Караджов и ръководството на АПИ обаче видяха, че ако следват тази максима, то на края на първата им година може да не са ремонтирали и един междуселски път в страната и решиха все пак да върнат старите практики, доскоро отричани от тях.
АПИ публикува инвестиционната си програма за 2022 година, като съобщиха, че за тази година ще се ремонтират 3000 км от републиканската пътна мрежа. Оказва се обаче, че едва за 200 км от нея те могат да пуснат обществени поръчки, а близо 2500 км отново ще се ремонтират през онези договори – за зимно почистване и текущи ремонти.
„ През 2022 г. текущ ремонт се планира за около 1300 км пътища. За над 1200 км ще продължат ремонтните дейности, започнали през миналата година. Основен ремонт ще се прави на 230 км, за които има проектна готовност. За близо 200 км от тях вече стартираха обществените поръчки за избор на изпълнители на основния ремонт и строителния надзор. В момента се разработват технически проекти за ремонт на близо 660 км. Наличието на проект е първата и задължителна стъпка за предприемането на качествени ремонтни работи. Заложено е през тази година да бъдат обявени процедурите за възлагане проектирането при ремонта на над 2600 км пътища”, пишат от АПИ.
В картата на Пловдивска област се вижда, че единственият проект, който ще мине през обществена поръчка е мостът и пътя между Първомай и Градина. За него има проект от години, но веднъж обществената поръчка бе отменена.
Всички останали ремонти ще минат през текущото поддържане. За 2022 година са дадени, че ще се работи на остатъка от Околовръстното на Пловдив, пътят до Лилково, Асеновград – Кърджали,Асеновград – Първомай, Асеновград – Садово, Кричим – Куртово Конаре, Цалапица – Бенковски, Пловдив – Труд, Карлово – Калофер, Клисура – Кърнаре.
За проектиране са дадени Околовръстното шосе от АМ „Тракия” до Пазарджишко шосе, за което има избран изпълнител, части в Карловско, новият лъч на Околовръстното, както и пътят Пловдив – Хасково. За последния участък има и доста странен момент.
На картата на Пловдив той е даден като път, който ще се проектира през 2022 година, а на картата на Хасково, че ще се извърши през текущите ремонти. Повече от абсурдно е пътят да бъде „отсечен” на две и да се прилагат различни начини за неговото изграждане.
Всичко това поставя твърде много въпроси, а отговорите все още липсват. Не е ясно и кой ще извърши въпросните ремонти тази година – през новия или стария договор. Все още в Пловдивска област е в сила споразумението с „Европейски пътища”, но то изтича след два месеца. Коалиционните партньори не могат да се разберат за индксирането на цените, както и разплащането на старите задължения към тях.
В същото време АПИ пусна нови поръчки за текущото поддържане, които са за над 2,5 млрд. лева, обособени в 8 позиции. Оферти се приемат до месец май, но вероятно целите процедури няма да завършат до края на годината, ако има и обжалвания. С други думи опасността АПИ да не направи абсолютно нищо през тази година е изключително голяма.
Към това трябва да се добави, че утре строителните фирми, които строят пътища излизат на национален протест в цялата страна заради целия хаос, настанал в системата. Днес Кирил Петков заяви, че ще се осигурят 600 млн. лева за фирмите, но те няма да стигнат да се разплатят и 50% от задълженията.