ДАНС са започнали нова проверка на градския транспорт в Пловдив относно начина, по който превозвачите усвояват държавните и общински субсидии, както и отчитат своите разходи,  научи TrafficNews. Служители на Агенцията са изискали документи от ОКТ относно взаимоотношенията им с фирмите през трите договора, които обслужват 29-те линии от градския транспорт.

Това се случва по-малко от месец, след като новата справка за изплатените субсидии и компенсации са готови и публикувани от Община Пловдив. В тях се вижда, че за 2021 година превозвачите през договорите са усвоили рекордни средства от държавните субсидии – 9,8 млн. лева и още 6,7 млн. лева от общинския бюджет или общо 16,5 млн. лева. В същото време са отчели близо 3 млн. лева продажба от карти и 6,2 млн. лева от билети. За пръв път има и толкова голяма перо от други приходи, които са обичайно от реклами в автобусите 680 000 лева.  Така общо приходи за 2021 година превозвачите в Пловдив са получили 26,2 млн. лева, като са декларирали 27,5 млн. лева разходи.  В същото време за 2021 година превозвачите имат 95,4% изпълнение на пробега – 14,2 млн. км при планирани 15 млн. км.

При тях „Автобусни превози”, „Меритранс” на Петков Ангелов имат над 99% изпълнение, както и КЗТ „Златнови”.  „Автотранс Чолаков” между 90% и 97% изпълнение, а „Хеброс бус” е между 84% и 89%.

Новата проверка на превозвачите от ДАНС се случва, докато Общинския съвет в Пловдив промени трите договора. След решението днес пределните разходи за изминат км се увеличават средно с 10% или 20 стотинки. Това ще позволи на превозвачите да усвояват повече субсидии и компенсации, както от държавния, така и от общинския бюджет.  

Също така превозвачите ще могат да прехвърлят линии помежду си, ако даден оператор не може да изпълнява договора си. Досега нямаше такава възможност в консорциумите, а „Хеброс бус” изпитваше затруднения с част от линиите.

Зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов заяви, че днес една от фирмите не е изкарала 7 автобуса, което не било нормално и именно с тази мярка ще се коригират подобни процеси

С вдигането на пределните разходи за километър пък и се очаква да се възстанови нормалния график на автобусите, като скоро ще се гледа и това решение в местния парламент.

Проверката на ДАНС пък идва, докато все още тече разследването срещу двамата превозвачи – Веселин Дошков и Иван Чолаков. Те бяха обвинени от прокуратурата заради неправомерно усвояване на субсидии и компенсации в период от 5 години. Те са представяли по-дълги курсове от реално изпълнените, както и са завишавали разходите си, за да излизат на загуба.

Те получиха своите обвинителни актове от Окръжна прокуратура през октомври 2021 година, но все още не е насрочено делото. Освен тях и трима общински служители се сдобиха с обвинения.

Това се случи след серия от публикации на TrafficNews, в които разкрихме схемите по изплащането компенсации и субсидии на превозвачите.

Шефът на Икономическа полиция: Превозвачите са отчитали по-дълги курсове от реалните, ОКТ не са ги контролиралиДошков и Чолаков са обвинени в документни измами, каза Славчо Алексиев

Бомбата в градския транспорт на Пловдив избухна – щетите тепърва ще се оценятПрокуратурата, ДАНС и полицията удариха превозвачите и общинарите, крепящи система на нарушения и източване на хазната

Прокуратурата: Обвинени са двама превозвачи и трима общинари за ощетяване на Община Пловдив с милиони от градския транспортВеселин Дошков и Иван Чолаков са пуснати под гаранция от 20 000 лева, общинските служите по 5000 лева

 

След разкрития на TrafficNews: Повдигнаха обвинение на Дошков за присвояване на 21 млн. лв. от градския транспортОбвинението е за усвоените субсидии и компенсации от „Хеброс бус” за последните 5 години

Как превозвачите отчитат милиони загуби в Пловдив? По 2 билета на курс, наеми към себе си и гориво като за танковеОтчети за два месеца от градския транспорт само открехват „мини” кутията на Пандора