Колко време може да се строи 500-метрова пътна връзка с 24-метров пробив под жп линии? Ако питаме строители в държави от Западна Европа вероятно ще дадат срокове, които трудно може да бъдат асимилирани от български политици.  По същият начин стоят нещата и с  пробива „Модър-Царевец”, но с обратен знак - трудно политици от Запада ще могат да асимилират как такъв проект се строи вече 17 години.

Проектът за връзка между районите „Южен” и „Западен” под жп линията София – Пловдив – Свиленград е на повече от 50 години, като той заляга още в градоустройствените планове през 70-те години на миналия век.

Нов казус обърка сметките за краен срок на "Модър - Царевец"

Първите стъпки за реализацията на този проект обаче започват през 2006 година в мандата на Иван Чомаков. През октомври 2006 година Общински съвет – Пловдив гледа предложение  за включването на „Модър-Царевец” за финансиране от държавата по споразумението за Софийския боклук. Тогава проектът още е на идейна фаза, но така и не получава финансиране от държавата.

 Година по-късно районен кмет става Здравко Димитиров, а кмет Славчо Атанасов, като започва и техническото проектиране на пробива, но така и не се стига до нещо конкретно.  Тогава Атанасов иска проектът да бъде включен за европейско финансиране.  Начинанието все  пак има частичен успех. В първия кабинет на Бойко Борисов проектът се вкарва за финансиране през оперативна програма „Транспорт”, като се  отпускат 3 млн. лева за пробива.

„Чудото” се случва през 2014 година, когато градоначалник е Иван Тотев.  Тогавашният министър на транспорта Данаил Папазов от кабинета „Орешарски” обърна малко бетон в специално сложено корито  пред жп линиите на „Модър-Царевец.

От НКЖИ си свършват работата – правят пробива под жп линиите,  като след това отново за заравят, тъй като Община Пловдив няма готовност да стартира пътната част на проекта.

Следват няколко години на отчуждения на имоти от двете страни на жп линиите, за да може да стартира проектът.  Делата са десетки, а когато администрацията приключва с тях се оказва, че проектът вече е остарял и не отговаря на нормативната уредба.

Така Иван Тотев пуска поръчка на инженеринг през  октомври 2019 година. Месец по-късно в Община Пловдив стъпва Здравко Димитров, който  прекратява поръчката в първите си дни като кмет. Аргументи – няма, като по-скоро е въпрос на „чест” Зико да е възложител на проект, който твърдеше, че е негова рожба през целия мандат.

6 месец по-късно Зико пуска нова поръчка, отново на  инженеринг за строителството на пробива. Община Пловдив сключва договор с „Драгиев и Ко” през септември 2020 година, които влизат на обекта.  В предишния мандат се тегли и заем от 12,5 млн. лева за пробива, с което осигурява финансирането.

Междувременно обаче и ВиК започват своя проект за Южния обходен колектор през консорциума „Еко проект – Пловдив”. Така вече втора година двете фирми са зависими една от друга при реализирането на пробива и той логично се забави съществено.

С встъпването си в длъжност кметът Костадин Димитров през 2023 година, той заяви, че ще има ясни срокове за всеки един ремонт и инфраструктурен обект.  На брифинг той заяви, че на фирмата изпълнител „Драгиев и Ко” й трябват 3 месеца, след като от ВиК приключат с колектора.

Така се стига до 30 ноември, когато от „Еко проект – Пловдив” извикаха кмета на инспекция, за да кажат, че са готови с колектора и фирмата на Цанко Драгиев има фронт за работа. Уви, оказа се, че вместо добри новини – отново има проблеми с проекта. В него се замесва и трето дружество  - ЕВН, които трябва да преместят кабели, а пък това ще забави и ВиК фирмата.

По този начин обещаните три месеца от „Драгиев и Ко” не се знае откога ще започнат да текат – дали от Нова година, месец март… или по-нататък.

В крайна сметка 2024 година трябва да е преломната година за „Модър-Царевец” – 17 години по-късно и пети различен кмет на Пловдив.  Кой месец обаче ще отвори пробива – не е ясно. За съжаление на шофьорите, твърде вероятно е това да, е след като затвори Бетонният мост, тъй като новата пътна връзка трябваше да поеме част от трафика към Южен.

Независимо кога приключи сагата с изграждането на 500-метровата пътна връзка, тя със сигурност трябва да влезе в учебниците, като пример, който управленци и строители не биват да следват в работата си.