На 27 март 2019 мащабна акция на Икономическа полиция, НАП и ДАИ блокира таксиметровите стоянки в Пловдив и офисите на четири от най- големите превозвачи в града. Бяха обискирани "Рин Транс", "Легия Груп", "Бали Груп" и "Макс -76". За 24 часа бяха арестувани и свързаните с тях - Стефан Балимезов и Емил Кондов - Доктора. Няколко дни по-късно последва и проверка в офисите на „Хачо груп” и собственикът й Мариян Киров.
Traffic Taxi е нова услуга на Traffic Security, която миналата година добави и таксиметровата дейност към портфолиото си. Тя е първата, която излезе на пазара с хибридни автомобили, като все повече пловдивчани ползват зелено-белите автомобили на фирмата. Компанията обаче стана обект на злостни нападки и обвинения от страна на Асоциацията за защита на тексиметровите превозвачи. През април нейният председател пусна жалба срещу конкурентната фирма, като обвинява собственика й, че нарушава нормативната база. Сезирани са няколко институции, които започват паралелни проверки. Три месеца по-късно резултатите вече са факт. Какво откриха инспекторите от Икономическа полиция и Изпълнителна Агенция „Автомобилна администрация” /ДАИ/ и може ли една легална таксиметрова компания да оцелее в огромния сив сектор на такситата? Отговорите на тези въпроси потърсихме от управителя на Traffic SOT Александър Апостолов.
- През какви проверки минахте през последните месеци?
- Имахме проверка от Икономическа полиция, която включваше абсолютно всички документи, изискващи и покриващи нормативните уредби за таксиметрова дейност- трудови договори на шофьорите, удостоверения за водач на всеки един шофьор, проверка на пътните книжки, проверка на автомобилите, проверка на техническите прегледи, които за такситата са специфични и са на 6 месеца, проверка на професионално компетентното лице, което представлява фирмата. Същата проверка извърши и ДАИ.
- Тази проверка беше ли част от мащабната акция на Икономическа полиция през март или бе по сигнал?
- Проверката на Икономическа полиция бе насочена към 5 основни фирми, които за никого не е тайна, че са фирми бушони, които работят като превозвачи и всеки може да си плати 20 или 30 лева, за да извършва таксиметрова дейност. Срещу тази сума той получава касов апарат, на който да чука каквото си иска, без това да се отчита в НАП. Така от една страна той не отчита ДДС, а от друга кара без удостоверение за водач. Което значи , че шофьорът може да бъде всякакъв – съден, без книжка, без необходимата квалификация за тази дейност.
След проверката на тези фирми и след медийното отразяване на операцията, един от собствениците на тези фирми – Мариян Киров, като председател на браншова организация e пуснал жалба до прокуратурата, ДАИ и Икономическа полиция, в която е посочено, че нашата фирма работи в разрез със закона. Същият този човек бе заснет от скрита камера в TrafficNews как дава абсолютно нерегламентирано коли на хора, които не отговарят на изискванията. Освен таксита, той им предоставяше и ефир, през който те да получават заявки. Възоснова на тази жалба бе предизвикана проверка от Икономическа полиция съвместно с ДАИ. 90% от документите бяха предоставени и на двете служби. В ДАИ провериха и касовите апарати на автомобилите, плюс пътните книжки на всеки автомобил. Два дни преди проверката получихме официално писмо с нареждане управителят да присъства в офиса, където е седалището на компанията – превозвач, а също така и списък с документите, които трябва да предоставим. Имаше около 15 позиции, на които трябваше да отговорим. Проверката приключи с протокол от ДАИ, в който ясно е написано, че няма нарушения по нито една от точките, по които ни проверяваха. От Икономическа полиция все още нямаме официален отговор, но сме представили абсолютно всичко коректно и не смятам, че ще има проблем.
- Имате ли информация какво се случва с проверките на другите таксиметрови компании?
- Аз нямам информация други фирми да са проверявани по сходен на нашия начин. Може би за петте фирми, в офисите на които влезе Икономическа полиция, върви по щателно разследване, но за тях нямам информация. Факт е, че всички проверявани фирми продължават да работят. Лицата, които срещу 20-30 лева на месец даваха възможност за везаконна работа продължават по същата схема, просто цената стана двойна и в момента е между 50 и 60 лева. Срещу тези пари един човек може да работи без да плаща осигуровки, без да има удостоверение за водач и да може да генерира каквито иска обороти без да плаща данъци.
- Това значи, че акцията е направила по-богати хора, които и до този момент са трупали незаконни печалби?
- Факт е, че услугата да запишете вашето такси във фирма превозвач скочи двойно.
- Разследване на TrafficNews, потвърдено и от прокуратурата установи , че 70% от такситата в Пловдив работят в сивия сектор. В самото начало вие декларирахте, че ще покажете, че този бранш може да работи и на светло. Какво показва икономическия ви анализ за първите шест месеца от годината?
- Януари, февруари и март бяха пилотни за услугата. Работехме със средно около 15 коли месечно като през януари имаме 18 000 лв. оборот, през февруари- 20 000 лв и през март – 33 000 лв. От април започнахме да увеличаваме броя на шофьорите и в момента имаме около 35 – 40 работещи автомобила, като оборотът, който сме генерирали през юни е 80 000 лева.
- Каква е сумата, която е влязла в бюджета на базата на тези обороти? И те на база на какви цени са?
- Работим на същите цени, на които работят и "колегите". До момента за 6 месеца имаме платени суми около 50 000 лева ДДС и около 70 000 лева за осигуровки. Т.е ако ние с 25 автомобила плащаме средно по 20 000 лв. ДДС и осигуровки, то това значи, че ако някой работи с 250 коли, тази сума трябва да е умножена по десет. Само че на всички е ясно, че подобни суми не влизат в бюджета.
- Очаква се законодателна промяна, която да задължи всички таксиметрови водачи да имат касови апарати, свързани с НАП. Това ще промени ли по някакъв начин картината?
- Може би ще оскъпи още повече услугата за нерегламентирана дейност, тъй като тогава оборотите бързо ще бъдат видими за НАП, в рамките на два- три месеца те ще реагират, ще правят запори на сметките и ще затруднят превозвачите. Затова ще се налага да се сменят доста по-често фирмите - бушони. Като цяло това е една изключително добра стъпка за затрудняване на работата на сивия сектор.
- Ваши колеги коментират, че свързването на касовите апарати с НАП, ще се отрази негативно на бранша и ще рефлектира върху цената на услугата.
- Не виждам причина за повишаване на цените, ние и сега работим така все едно апаратите ни са свързани с НАП. Може да се отрази негативно на тези, които шофират без книжки, на тези които не могат да си извадят свидетелство за съдимост, защото имат присъда, на тези които не желаят да се осигуряват. Ако някой е свикнал да се прибира с 80 -90 лева чисти, и сега плащайки си данъците му остават 60 лв, то тогава цените ще се вдигнат. Нашата компания няма да вдига цените, защото услугата ни е така калкулирана, че при тези цени да работим на светло.
- Какво според вас трябва да направи, за да може целият бранш да работи на светло?
- Това с касовите апарати е първото и основното, защото ще затрудни тези , които правят кухи фирми превозвачи и могат да работа 1,2 или 3 години. Сега периодът на работа ще се скъси изключително много, тъй като ще трябват да се правят нови и нови фирми. Патентите ще трябва да се прехвърлят на следващите фирми. В крайна сметка на всяка институция, която има контролни функции към таксиметровата дейност, трябва да е наясно, че една кола, която работи 22 дни прави минимум 2 400 лв. Ако някой е превозвач и има 10 коли, няма как на втория месец да не е регистриран по ДДС. Камо ли да има 20-30 или 200-300 коли. Също не е маловажно контролните органи да следят на какви лица са тези фирми превозвачи, ДАИ да си вършат работата толкова съвестно както и при нас и да изискват тези удостоверения за шофьори, защото ако сега инспекторите влязат на една проверка в една от тези 5 фирми – бушони, ще намери десетки, а може и стотици шофьори, които не отговарят на изискванията.
Всеки ден при нас има запитвания от шофьори, които искат да работят, но нямат нужните документи и не отговарят на изискванията. Те дори не могат да приемат, че ние не желаем и нямаме възможност да ги вземем на работа, защото смятат, че да нямаш удостоверение за водач или да си съден, си е нещо в реда на нещата и не може да попречи те да работят като такси. Мога да направя паралел с охранителната дейност, която е друга основна дейност в холдинга ни. Ако например вземем на работа лице с присъда и това бъде установено при периодичните проверки на полицията, ние ще останем без лиценз. И разбира се, не можем да си го позволим. Така че в случая нещата опират и до доста по- сериозен контрол.
- След половин година в сектора с таксиметрови услуги още ли сте оптимист, че може да се работи на светло и да се печели от тази дейност?
- Ние работим на светло. На светло се работи най- лесно и най- добре. Друг е въпроса дали това не е мазохизъм. Предвид , че го правим само ние и отчасти още няколко фирми, които са изключения. За съжаление е доста по-лесно в момента да се работи на тъмно. Нямаш офис, от ДАИ няма къде да дойдат, има някое подставено лице, което е от Дъбене и е в някакъв австрийски затвор, и няма как да го провериш.
- При положение, че резултатите от проверката на ДАИ показват, че фирмата не работи в нарушение на нито един закон, какви мерки ще предприемете срещу човека, инспирирал проверката?
- Ние при всички случаи ще заведем дела за клевета, набедяване, за уронване на престижа на фирмата за нещата, които той изговори по наш адрес. Адвокатите ни вече подготвят необходимите документи. Жалбата, която той е пуснал срещу нашата компания е от негово име, но не като физическо лице, а като представител на една от браншовите организации на превозвачите. И ако може един такъв човек да защитава правата на превозвачите и с една скалъпена жалба да предизвика всички тези проверки, ще търсим реципрочни действия от страна на същите тези институции и публични резултати от проверките им. Изпращаме жалба и до ДАИ , в която настояваме за същите проверки.
- Всеки път, когато държавата се опита да сложи ред в сектора с таксиметрови услуги , започват масови протести, блокади на улици и извиване на ръце. Защо смятате, че този сценарий няма да се повтори и при поредния опит да се осветлят приходите от такситата?
- Ще ви дам една друга гледна точка. Със 100 коли , които ние най- късно през август ще имаме на улицата, ще генерираме приходи в бюджета от близо 1 милион лева годишно. От друга страна 1350 таксита , които работят на територията на град Пловдив плащат същата сума, но само за патенти в Община Пловдив . Това, което притеснява до голяма степен държавата да вземе мерки срещу този сив сектор са протестите. Но аз искам да попитам дали ако утре ние излезем да протестираме с нашите 100 коли ще има същата тежест като тези 1350 , които биха излезли да протестират? Предвид , че плащаме едни и същи суми годишно към държавата. Защото другото е демагогия!
* Разследване на TrafficNews.bg установи, че петте фирми, които държат около 70% от такситата в града, са собственост на лица с криминални досиета. Към датата на акцията В Пловдив най- големите превозвачи и Данъчно задължени субекти са фирмите „Рин Транс Груп" , към която се водят 302 броя таксита, „Макс -76” с 244 коли., „Бали Груп” с 235 коли , „Легия Груп” със 141 таксита и „Хачо Груп” с 48 автомобила. Окръжният прокурор Румен Попов официално потвърди, че по данни на ДАИ 1000 от 1500 таксита в града се водят на скитници, затворници и хора, които дори не знаят, че имат бизнес. Превозвачите са разследвани още за съставянето на неистински и подправени документи. Обхвата на дознанието ще бъде разширено със сигурност и ще бъдат проверени и други фирми, бе категоричен Попов.
Три месеца след акцията ситуацията е следната. В „Легия Транс”, регистрирана на адреса на „Легия Груп” на ул. „Даме Груев” са регистрирани 120 автомобила. Собственик на фирмата е 48-годишният Георги Кръстев, чиито адрес е в ромската махала на град Баня, Карловско. Капиталът на „Легия транс“ ЕООД е 2 лева, като тя е създадена през февруари тази година. На практика всички „Легия транс“ са направили трансфер от „Бали груп“. В новия отчетен период от Община Пловдив „Бали груп“ е със 102 коли. Новият най-голям превозвач в Пловдив вече е Рин транс груп“ с 302 коли. Третата от разследваните фирми – „Макс 76“, заради която бе задържан Емил Кондов – Доктора е превозвач на 241 таксиметрови коли. „Хачо Груп” има регистрирани 36 таксита.
Звучи парадоксално , но нито една от изброените по-горе компании не е регистрирана по ДДС, което означава, че годишният й оборот не надхвърля 50 000 лева. Спестяването на данъци се случва срещу 20 - 30 лева на месец на автомобил. При оборот, който е средно 100 лева на денонощие на такси, сумата , която трябва да влиза в бюджета само от данъци е 10 милиона лева. На практика обаче в Пловдив държавата прибира единствено около 1 милион лева от патентния данък.
Цялото разследване за бруталното беззаконие в таксиметровия бранш в Пловдив четете в TrafficNews!