В Пловдив предстои въвеждането на иновативна система за улесняване на паркирането, която няма аналог в България. Автоматизиран автомобил, който посредством видеокамера и GPS, следи в реално време трафика и натовареността на Синята зона, като същевременно дава обратна връзка къде има свободни места. В същото време автомобилът ще има възможност и да проверява дали паркиралите коли притежават пропуски. Същото приложение ще дава известие преди изтичане на заплатено време за паркиране, както и за наложени наказателни мерки. 

Това обяви по време на Среща на бизнеса в Пловдив и региона Николай Недялков изпълнителният директор на фирмата „Тикси“, която в момента изработва системата за модернизация и дигитализация на градския транспорт в Пловдив. Ясно е, че приложението ще обединява данни за on-street и off-street паркиране, както и използването на зарядни станции за електроавтомобили. Подробности как точно ще функционира иновативната технология и кога ще бъде въведена в употреба ще бъдат изнесени в по-нататъшен етап, допълни той. 

Билетната система на „Тикси” тръгва в Пловдив на 1 март, но проблемите тепърва ще започнатЕдинствено терминалите на шофьорите и бордовите компютри от „Индра” ще се ползват

Недялков разказа накратно параметрите на поръчката и очерта какви са очакваните резултати. „В момента подменяме цялата опорна инфраструктура в над 280 автобуса. Нашето задължение е да вкараме модела, който Общината ще реши, тъй като дигитализацията на транспорт – при 100% покритие на автобусите в града, може да се реализират гъвкави тарифи. Разбира се, ще подпомогнем Общината да вземе най-доброто решение за бъдещата тарифа“, допълни той. 

Внедриха новата система за паркиране в Пловдив, същата е като старата за шофьоритеСистемата на „Тикси” не предвижда безконтактно таксуване от паркомати, с карта – само през приложението

Той припомни, че благодарение на системата местната власт ще има пълен поглед пътникопотока, превозните документи на пътниците, кой къде се валидира и прочее. По този начин ще може да упражни контрол върху приходите, които постъпват от градския транспорт.

Гражданин отвори темата, че един от основните интереси на пърниците е въпросът за ранното планиране - т.е. кога автобусът ще бъде на съответната спирка и кога да излязат от офиса или от вкъщи, за да не го чакат дълго време навън. На този въпрос Николов отговори, че се работи паралелно да бъде въведена и софтуерна възможност за справка в реално време, за да може потребителите на транспорта да могат да се информират през смартфон или компютър за това кода се насочат към спирката.

По този начин потребителите ще са информирани дори и таблата по спирките все още да не са свързани със система, която изчислява дистанция и време. Такава обаче е в процес на анализ и ще може да бъде доставена от „Тикси“. Частично влиза в сегашната поръчка, не е включен хардуера, чрез който системата ще се управлява. Тепърва ще се преценява дали сегашните табла могат да бъдат използвани за нея.

Николов припомни, че след въвеждане на смарт картите пък на пловдивчани вече няма да се налага да ходят на гише. Тя вече ще се купува по интернет и ще се зарежда дистанционно.

Една от опциите, която не е включена в пакета на Община Пловдив, но може да бъде въведена, тъй като системата ще го позволява, е инсталиране на тъй нареченото умно видеонаблюдение. Камери, които едновременно ще случат като система за сигурност, но в същото време правят мониторинг на пътникопотока, броя на возещите се пътници, съответно на валидирани карти. На база тези данни след това може да се прави оптимизация в графиците на контрольорите в градския транспорт, които ще имат ангажимента да проверяват има ли гратисчии и да се насочат там, където те са най-много.

Паркираме с новата умна система в Пловдив от септември, година ще трябва да заработи билетната в градския транспортЦената на билетите, закупени от шофьорите на автобуси, ще се увеличи, категоричен е Чонов