След откриването на пеницилина от Александър Флеминг през 1928 г., бактериите разработват нови стратегии, за да устоят на ефектите на антибиотиците. Ако се позволи на тази тенденция да продължи, се изчислява, че всички известни в момента антибиотици могат да станат неефективни след десетилетия. Според доклад на Review On Antimicrobial Resistance проблемът може да доведе до намаляване на населението на света с почти половин милиард до 2050 г.

Сега международен екип от учени откри нов антибиотик в бактерии, които заразяват картофите. Наречен соланимицин, той е ефективен срещу широк спектър от гъбички, убиващи културите, казват изследователите. При лабораторни тестове веществото е било ефективно и срещу Candida albicans – естествено срещаща се гъбичка, която може да причини сериозни инфекции.
„Това е противогъбично средство, което вярваме, че ще действа, като убива гъбични конкуренти" - обяснява д-р Рита Монсън, микробиолог от университета в Кеймбридж.

Повечето използвани в момента терапевтични антибиотици се произвеждат от почвени микроби, но откриването на соланимицин разкрива потенциала на растителните микроорганизми да произвеждат лекарствата.

Изследователите установяват, че патогенната картофена бактерия Dickeya solani произвежда малки количества соланимицин, когато се постави в кисела среда, като тази в картофите. Сега те са започнали съвместна работа с химици, за да научат повече за молекулярната структура на соланимицина и да разберат по-добре как работи.

„Бъдещите ни стъпки са фокусирани върху опитите да използваме този антибиотичен противогъбичен препарат за защита на растенията", казва друг член на екипа - Мигел Матила, молекулярен микробиолог от Estación Experimental del Zaidín на Испанския съвет за научни изследвания в Гранада. „Трябва да се отворим за изследване на всичко, което е фауна, за да намерим нови антибиотици."

Източник: Spisanie8