Един от въпросите, които най-често се задават за Марс, е дали някога е имало достатъчно гостоприемни условия, за да може там да се зароди и поддъжа живот. Всички познаваме планетата в нейния сух и прашен вид, но учени са открили доказателства, че преди около 3,5 милиарда години на повърхността й е съществувал огромен океан.

Доказателството е под формата на характерна топография на бреговата линия, получена чрез многобройни спътникови изображения и съставянето на релефна карта. Изследователите успели да очертаят повече от 6500 километра речни хребети, като доказали, че те са ерозирали речни делти или подводни канални пояси, предаде CNN.

Базирайки се на данните от Mars Reconnaissance Orbiter, събрани през 2007 година, екипът от учени прилага анализ на ъглите, дебелините и местоположението на хребетите, за да разберат кой е районът на изследване. Оказва се, че това е топографската депресия, известна като Еолис Дорса

"Това, което веднага идва на ум като един от най-значимите моменти тук, е, че съществуването на океан с такива размери означава по-висок потенциал за живот", обяснява геологът Бенджамин Карденас. "Това също така ни разказва за древния климат и неговата еволюция. Въз основа на тези открития знаем, че е трябвало да има период, в който да е било достатъчно топло и атмосферата да е била достатъчно гъста, за да поддържа толкова много течна вода наведнъж."

Учените не спират своето изследване с района на Еолис Дорса. По цялата повърхност на планетата има огромни площи, които биха могли да бъдат речни хребети. Виждат се все повече признаци, че Марс е планета, на която някога е имало много вода. Работата на екипа продължава.