Ако попитате който и да е шофьор на Земята кое е най-омразното му нещо, свързано с шофирането, то със сигурност първият отговор би бил "задръстванията". 

Откакто свят светува, шофьорите се опитват да измислят хитър начин да избягват задръстванията. Това невинаги е възможно, а и невинаги използваните методи са законни, затова сега ще обърнем внимание на няколко простички хитрини и нищо опасно.

Наясно сме, че всеки от тези съвети е добре известен на повечето шофьори, които ежедневно стоят в задръстване. Проблемът обаче е, че почти никой не адаптира шофьорската си стратегия в реално време, а по-скоро действа по един и същи начин всеки ден.

Това, което всички ние трябва да направим, е да използваме подходящия подход за подходящата ситуация. Колко трудно може да бъде?

И така, ето какви опции имаме пред себе си.

Колата остава вкъщи

Звучи очевидно, нали? Може би защото това е най-ефективният начин да се справим със задръстванията - просто не караме.

Ако има възможност за алтернативни методи на придвижване, като градски транспорт или ходене пеша, забравяме временно за личния автомобил. Много проучвания сочат, че в повечето автомобили се вози един-единствен човек, което е, меко казано, разхищение на пространство и ресурси.

В повечето случаи градският транспорт е и много по-бърз и евтин от личния автомобил, а ходенето пеша е безплатен и здравословен начин за придвижване.

Две е повече от четири

Основна предпоставка за задръстванията са размерите на автомобилите. На площта, нужна за паркирането на една кола, с лекота се паркират четири мотоциклета и още повече велосипеди.

От това излиза, че на две колела е много по-добре, отколкото на четири, поне що се отнася до задръстванията.

Освен че са по-компактни, мотоциклетите са и значително по-икономични, а върху тях с лекота сядат двама възрастни. Велосипедите са едноместни, но за сметка на това нямат почти никакви експлоатационни разходи, а и спортът е здраве.

Недостатък на двуколесните, разбира се, е липсата на покрив и парно. Но когато не е подходящо за мотоциклет, човек винаги може да ползва градски транспорт като заместител. Друг недостатък, поне в някои по-неуредени страни, е опасността за живота - тук няма голяма метална черупка, която да пази.

Да тръгнем по-късно

Ако все пак сме категорични, че ни се кара автомобил, може да помислим дали да не адаптираме графика си според задръстванията. Понякога да излезем час по-рано може да спести и час висене в задръстване.

Добре е да опитаме да проследим тенденциите в нашия град - кога хората излизат за работа, кога си тръгват, кога карат малките си деца на училище и т.н. Ако тръгнем точно когато трафикът намалее, пътуването до офиса ще се съкрати в пъти. Същото важи и в обратната посока.

Царе на маршрута

Най-лесният начин да избегнем задръстване е да го заобиколим. За целта трябва да познаваме добре града - малки улички, слабо натоварени булеварди, околовръстни шосета - всичко, и да мислим алтернативно - невинаги най-очевидният маршрут е най-бързият.

Понякога повечето километри пестят много време. Затова не трябва да се страхуваме да експериментираме - след няколко грешки със сигурност ще сме напипали правилния маршрут.

Разбира се, с нарастването на броя на колите, алтернативни маршрути се намират все по-трудно. Пък и все повече хора започват да търсят такива, което автоматично натоварва дори малките квартални улички.

Добрата новина е, че вече всеки разполага със смартфон и приложения, които предлагат най-точния маршрут, базирайки избора си на информация за трафика в реално време.

Информация и адаптация

Никога не трябва да разчитаме единствено на своите усещания, за да подберем маршрут. Да слушаме радио и да гледаме телевизия, преди да излезем - за да разберем къде има повече трафик, къде е станал пътен инцидент, коя улица е затворена - е най-малкото, което може да направим. Защото ситуацията на пътя постоянно се променя, а ние трябва да се съобразяваме и да се адаптираме - поне ако искаме да отидем там, където сме тръгнали, навреме.

lifestyle.bg