Ако багажът ви бъде повреден, забавен или изгубен, имате право на обезщетение с максимален размер до 1220 евро. Това съобщиха от Комисията за защита на потребителите по повод началото на отпускарския сезон.

При проблем с багажа попълнете протокол още при пристигането си на летището. Този документ заедно с електронните билети и бордните карти следва да приложите към жалба до авиокомпанията. Това трябва да стане в срок от 7 дни за повреден багаж и до 21 дни, ако е забавен. Добре е да разполагате с касови бележки за доказване стойността на липсващите вещи, тъй като в противен случай превозвачът може да определи обезщетението за багажа според неговото тегло.

Имаме право на обезщетение от 125 до 600 евро и при отменен полет. Сумата зависи от дължината на пътуването. Компенсацията обаче може да отпадне, ако превозвачът ви уведоми за промяната 14 дни преди полета или пък успее да докаже, че тя се дължи на извънредни обстоятелства.


Авиокомпанията е длъжна в срок от 7 дни да ви предостави възможност да изберете между възстановяване на стойността на билета или нов маршрут до крайната точка на пътуването. Превозвачът трябва да осигури на пътниците храна, напитки, две телефонни обаждания, а при необходимост - настаняване в хотел. Ако се наложи сами да платите разходите, пазете всички фактури и касови бележки. Така ще може да предявите претенции за възстановяване на похарченото.


Ако самолетът закъснее с два часа за дестинации до 1500 км, три или повече часа за тези над 1500 км в ЕС, както и четири или повече часа за полети над 3500 км извън ЕС, превозвачът има задължение да осигури храна, напитки и две телефонни обаждания на клиентите си. Ако се налага, той трябва да ги транспортира до близко населено място и да им осигури хотел.


Ако закъснението е повече от пет часа, хората имат право на възстановяване на стойността на билета. Това обаче е валидно само ако решите да не продължите пътуването си. Имате право и на самолетен билет до мястото, откъдето сте тръгнали. Хората с увреждания и лицата с намалена подвижност трябва да получат помощ на летищата при заминаване, прехвърляне, слизане и качване на борда на самолетите. Важно е да уведомите авиокомпанията 48 часа преди пътуването, за да може да се подготви за оказване съдействие.


В случай на проблем може да се обърнете към Европейския потребителски център в София на тел. 029867672. У нас при загубен багаж или отменени полети трябва да потърсите съдействие от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“.

Още новини ТУК

TrafficNews.bg