Немският премиум автомобилен производител BMW започна да предлага някои от екстрите и оборудването в автомобилите си срещу абонаментна такса. Практиката е въведена съвсем наскоро в някои страни. Засега е известно, че подобно месечно тарифиране се предлага за оборудване като отопление на предните и задните седалки. Услугата ще струва приблизително 18 щатски долара на месец на потребителите на луксозния бранд, като съществува още и възможност за едногодишно предплащане на цена от 180 долара, тригодишен абонамент срещу 300 долара и „доживотен“ достъп за 415 долара.

Все още не е напълно известно от кога точно BMW е започнала да предлага част от оборудването в автомобилите си срещу месечен абонамент, нито за кои държави, но според неофициалната информация от някои онлайн медии, услугата е била пусната за първи път в Южна Корея.

BMW започна да предлага още през 2020 г. вариант за абонаментно заплащане на част от допълнителното оборудване към автомобилите, а към момента ползването на подгряването на седалките е налично в дигиталните магазини на компанията в страни като Обединеното кралство, Германия, Нова Зеландия и Южна Африка.

От някои технологични портали са се свързали с популярния немски производител със запитване за допълнителна информация от кога се предлага услугата и за кои региони се планира да бъде въведена, но към момента от BMW не са споделили повече по въпроса. Трябва да отбележим, че не е особена изненада, че от компанията не разгласяват особено много новината, тъй като още когато през 2020-та година брандът обяви, че планира въвеждането на абонаментно заплащане за част от оборудването на автомобилите, като автоматичните дълги светлини и адаптивния круиз контрол, клиентите реагираха остро и заклеймиха този ход като прекалено експлоататорски. Въпреки това обаче навярно това ново ценообразуване на използването на допълнителното оборудване на автомобилите на компанията ще обслужи надеждно маркетинговите и продуктови планове на компанията, тъй като за потребителите няма да е изненада, че производителят на автомобил от висок клас е решил да ги таксува допълнително за по-разширеното оборудване, тъй като това е добре утвърдена практика.

Независимо от това, навярно този ход на компанията ще срещне и своите критики, тъй като досега потребителите са свикнали да плащат допълнително за наличието на луксозно оборудване в премиум автомобилите, но не и за ползването му, когато то вече е монтирано и е част от тяхното возило. Мнозина също така са озадачени защо BMW е решила да постави софтуерно ограничение за използването на високото оборудване в автомобилите си в някои страни, без да е очевидно какви могат да бъдат допълнителните разходи и мотиви за това, когато говорим за оборудване, което вече е част от автомобила – навярно повечето потребители биха приели по-добре месечния абонамент за някои софтуерни функции като автоматизирани предупреждения за пътни камери, тъй като поддържането на тази функция струва допълнителни разходи на производителя, за разлика от заплащането за софтуерното деблокиране на екстри, чиято работа не изисква вложения от производителя във времето.

Друга екстра, която BMW ще предоставя срещу абонамент на клиентите си в Обединеното кралство, е отоплението на волана, за което вече притежателите на автомобилите на компанията ще трябва да заплащат по 12 долара на месец. Допълнително се предлагат абонаментни опции и за възпроизвеждане на фалшиви звуци от двигателя на колата, както и опция за запис на кадрите, заснети от монтираните камери в автомобила. Макар и да е слабо вероятно цените на тези абонаментни услуги да представляват проблем за потребителския профил на клиентите на компанията, въпреки това подобно таксуване е смела, непопулярна и противоречива крачка, която може да навлече гнева и горчивото усещане на голяма част от феновете на бранда. Към момента не е известно други автомобилни производители да са се присъединили към тази практика на BMW, но не е изключено в близко бъдеще да видим и други брандове да започнат да предлагат някои от най-добрите си функционалности срещу абонамент или друг тип допълнително таксуване.

Макар и това решение на BMW да звучи силно противоречиво и чуждо на потребителите към момента, всъщност то не е напълно лишено от логика в условията на съвременното потребителско предлагане, при които наблюдаваме картина на мигриране на все повече продукти и услуги към абонаментен тип таксуване и ценообразуване. Всеки съвременен потребител на дигитални устройства знае, че обикновено когато закупи някое високотехнологично устройство – било то смартфон, лаптоп или таблет, неговите разходи не приключват само с покупката на устройството, а всъщност включват и редица допълнителни абонаментни услуги, които са необходими, дори понякога могат да бъдат задължителни, за да се постигне максималната рекламирана функционалност. Услуги като допълнително облачно пространство в сървърите на Google или Apple вместо използване на SD карта за съхранение на ценните файлове, допълнителен абонамент за музикално или видео съдържание, допълнително заплащане за отключване на някои премиум функции и прочее са обичайна практика от сферата на ИТ технологиите. Дори когато излезем от това поле, можем да се убедим, че все повече и повече от нещата, които сме свикнали да твърдим, че притежаваме, всъщност придобиват характера на активи, които ползваме срещу абонаментно заплащане.

Предава: kaldata.com