Мистерията за това как бактерията Pseudomonas syringae превръща водата в лед при температури над обичайната точка на замръзване вече е разкрита. Магическото заледяване бактерита прави като реорганизира близките водни молекули, смятат изследователи от САЩ и Германия, които съобщават за откритието си на 22 април в Science Advances. Тази способност прави бактерията приложима в произвеждането на изкуствен сняг за ски курортите.

Изследователите знаят, че един конкретен белтък от мембраната на микроорганизма по някакъв начин е отговорен за образуването на леда. Екипът открил, че този протеин (inaZ) действа като матрица за ледените кристали. Редуването на хидрофилни (привличащи водата) и хидрофобни (отблъскавщи водата) части от него, подрежда близките водни молекули в структура, подобна на леда. След като са се оказали подредени по този начин, водните молекули бързо губят топлинна енергия.

Този процес на подреждане става по-изявен, когато температурата на водата падне под 5˚C – стойността, която изследователите са използвали и която е по-висока от точката на замръзване на водата (съдържаща тежка форма на водорода). Извън лабораторията, P. syringae може да кристализира водата при около –2˚C - няколко градуса над температурата, при която обичайно се формират ледените кристали, съобщавa nauka.bg, цитирайки sciencenews.org.

Откриването на това как P. syringae замразява водата може да послужи на науката отвъд пистите. В градините бактерията може да опустоши чувствителните на замръзване растения. Освен това, според изследователите този микроорганизъм играе важна роля за климата, като засяга моделите на формиране на облаците и валежите.