Колко време бе необходимо на Община Пловдив да реши дребен проблем на хората с увреждания? Взимаме простичък пример – поставянето на няколко пътни знака, които да уредят правото им да паркират на създадените за тях места? Ако отговорим на въпроса, това със сигурност няма да се понрави на местната власт. Но е добре да го направим, защото Дяволът е в детайлите.
В края на миналата календарна година към редакцията ни се обърна гражданин, който сигнализира за липсваща вертикална маркировка на бул. „България“ 47-49 в „Кършияка“. Мястото е комуникативно и редовно паркират пловдивчани, които вършат работа в региона. Около адреса има няколко места със синя хоризонтална маркировка. Тя е направена още преди години, за да се даде право на преференциално паркиране на хора с увреждания. Местата отговарят на европейския стандарт, но не е поставен пътен знак „Д 21“, който задължава на тях да спират само коли с талони. Иначе казано – половинчата работа.
След безуспешния резултат от директна кореспонденция с администрациите на Община Пловдив, районното кметство и шефа на Организация и контрол на транспорта /ОКТ/ – пловдивчанинът преценил да се свърже с нас. Направихме репортаж по темата в края на декември, когато институциите заявиха, че са наясно с проблема и в „кратки“ срокове ще го решат.
„Да, да, ама..“, както каза преди години едно добре познато лице от българска политика. В началото на януари стана ясно, че тези знаци и да иска - ОКТ не може да ги постави. Защото Община Пловдив ги няма налични, обясни тогава шефът на предприятието Георги Стоилов. В този период се провеждаше обществена поръчка за закупуване на пътни знаци, която се забави заради обжалване от една от фирмите, която впоследствие спечели конкурса. Скоро след подписване на договор започнаха и доставките на знаци.
Междувременно в борбата, поета от пловдивчанина, бяха сезирани още институции. До голяма степен благодарение на упоритостта на този човек, който безотказно алармира за тази по същество елементарна потребност на хората с увреждания – знаците бяха поставени в началото на май. И макар многократно да бяхме уверявани, че бул. „България“ е „приоритетно място“, процесът отне месеци.
При това с намесата на медия, КАТ, Агенция за хората с увреждания, Омбудсмана на Пловдив. Сигурно хората с увреждания в Пловдив трябва да благодарят на Общината, че попадат в тяхната графа с „приоритети“. Само можем да предполагаме колко време би коствало иначе поставянето им, ако не беше така.
В това стадо обаче няма само една черна овца.
Всъщност консистентното безхаберие към тези хора бе проявено от техните съграждани. Нека напомним, че едва ли щеше да се наложи толкова упорита работа за поставянето на знаци, ако пловдивските шофьори уважаваха правото на паркиране на инвалидите! През годините ежедневно коли без стикери окупират не само сините места на бул. „България“, но и навсякъде из града.
В Пловдив наблюдаваме тенденциозна и колективна арогантност към хората с увреждания. Може би повече заради тарикатлък, отколкото апатия. Нека видим – дали санкцията, която се подсигурява със знак „Д 21“, ще бъде достатъчна мотивация за шофьорите да уважат и малкото места в града, дадени за уязвимите граждани.
TrafficNews ще проследи темата.
Преди:
Сега:
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри