След трагедията край Шабла жената на загиналия пилот на МиГ 29 - майор Валентин Терзиев даде първо телевизионно интервю пред Нова телевизия, за да разкаже своята версия за случилото се в нощта на 9 юни. И повдигна редица тежки въпроси - за отговорността към човешкия живот и сигурността по време на учението.
Там, край Шабла, майор Терзиев остава на 9ти юни. Точно 43 минути след полунощ самолетът му изчезва от радарите.
„Във въпросната нощ трябваше да се извършват нощни стрелби. Към два – три часа трябваше да се прибере. Аз станах рано - към 5, и видях че го няма. Малко се ядосах, че един SMS не е изпратил”, разказва Димитрина Попова.
„Наш общ приятел ми изпрати съобщение: „Наред ли е всичко? Вальо прибра ли се?” Шофирайки изтръпнах. Защото отговорът ми е – не, не се прибра, но защо някой пита толкова рано сутринта точно за Вальо”, спомня си жената на загиналия пилот.
И допълва: „Телефонът ми вече звънеше. Генерал Русев, командирът му, вече е бил вкъщи и е открил майка му. Те ми звъняха от вкъщи, за да ми кажат че е паднал със самолета. И ми казаха че всичко е станало през нощта, времето не беше добро. При падане в 1 часа през нощта и съобщаване сутринта в 9 часа - това са 8 часа. Не знам човек с какви физически възможности трябва да е, за да оцелее във водата дори с катапулт. Аз вече бях сигурна. Просто знаех, че Валентин Терзиев си е отлетял в облаците”.
Днес Димитрина споделя, че не й остава нищо друго освен да приеме случилото се. Но не с примирение, казва тя. А с търсене. На истината, фактите и отговорните за случилото се. И за да стигне до тях, през последните дни, жената на майор Терзиев разговаряла с десетки негови бивши и настоящи колеги. И има своя версия за случилото се.
„Още при самото пускане мишената е спусната под 5000 метра - даже по ниско. Информацията отначало е изтекла от „Граф Игнатиево”. В шока и ужаса. Ние имаме 200 пилоти. Нямаме хиляди. Мишената е пусната под всякакви условия за безопасност. Тук е малшансът, че се е оказала дефектна. Скъсал се е парашутът и тя е падала много бързо. Той е бил принуден да завиши скоростта. Според мен е снишен много ниско, гонейки целта. Тук виждам… грешка на ръководен пост, че някой виждайки какво е станало с целта, не е отложил стрелбата”, категорична е Димитрина Попова.
По думите й майор Терзиев е бил спокоен, съобщавайки, че целта е поразена. ”Излизам от атака”. Последните му думи – да. Със спокоен глас и след това според ген. Русев е изчезнал от радара. За да изчезнеш веднага - моето обяснение е, че веднага след това си се разбил”, посочва тя.
Димитрина не изключва възможността за пилотска грешка. Но в последните секунди на последния полет на майор Терзиев.
„Този полет е воден от някой ръководител полети. Докарали са го за мен до такъв изход. И са разчитали накрая, че за 5 секунди ще се справи и ще обърне самолета. Не е взимал сам решенията. През цялото време поддържа връзка – разбрахте ли с кого е поддържал връзка – не. Не казват. Завършекът на задачата може и да е пилотска грешка. Но защо казват „Полета протичаше нормално”. Какво значи? Излез и кажи кой ръководеше, кога излетя, къде? Това е учение. Не е тайна. Когато всичко е било изправено и някой те е ръководил. И виждайки, че има нарушение на безопасността, а той те води натам... за мен това си е просто ... даже не предумишлено, а умишлено убийство”, категорична е жената на загиналия пилот.
Сега семейството на пилота казва, че ще търси истината докрай. Жената на майор Терзиев повдига още много въпроси – за сигурността и подготовката на пилотите. И за отговорността на институциите. По тези теми Димитрина Попова има още какво да каже.
Още от категорията
Спипаха 36 пияни водачи за денонощие у нас, девет - под въздействието на наркотици