Близо 8000 летални часа е имал като пилот любител Георги Бошнаков – мъжът, чиято "Чесна" се разби в македонската планина Якубица, разказаха негови приятели от летището в софийското село Лесново.

При катастрофата към 17 часа във вторник, 49-годишният летец загина заедно със съпругата си и двете им дъщери.

Малкият самолет изпълнявал полет от Охрид за София и паднал в труднодостъпен заснежен район на 2300 метра надморска височина, недалече от връх Солунска глава.

Едва вчера преди обед спасителни екипи стигнаха с два хеликоптера до четирите тела и останките от машината. До приключване на аутопсията имената на жертвите така и не бяха съобщени официално.

"Чесна"-та била изгубена от радарите в 17:16 ч българско време. Минути преди това Бошнаков влязъл във връзка с диспечер и съобщил за силна турболенция. Отначало поискал разрешение заради силната буря да кацне в Скопие, но после сам се отказал.

Вчера македонски медии разпространиха запис от разговора, според който българският пилот казва, че облакът пред него се разтваря, вече вижда земята, после… тишина.

"Георги беше изключително опитен пилот и в случая не може да става дума колко часа се е обучавал, летял или нещо подобно", казва пред "Труд" един от най-близките му, който все още е в шок от трагедията. Бошнаков е бил член на авиоотряд "Варна", базиран на летището в Лесново, където и държал своя самолет "Чесна".

"Возел е семейството си, решавал е. В случай на буря всичко е в ръцете на пилота, той решава дали да заобиколи, да се върне или да търси начин за кацане. Георги беше опитен и отговорен човек. Нямам обяснение за случилото се", допълва приятелят му.

Обледенена навигация, попречила на маневрите, блокиране на двигателя или пилотска грешка. Това са трите основни версии за причините, довели до авиокатастрофата в Северна Македония, обясниха експерти.

Самолетът "Чесна P 210 N" е лека едномоторна машина с пет места за пътници и един пилот. Двигателят е с мощност 310 конски сили. Максималната му скорост е 370 километра в час, а с едно зареждане на резервоарите може да измине около 1200 километра. Херметически затворен е, което му позволява да лети до 7000 метра височина. В подобни самолети обаче няма записващи устройства, по-известни като "черна кутия".