Нова система ще измерва в реално време тежкотоварните ТИР-ове над 12 тона в реално време в рамките на бъдещата тол система.

Целта е да се предотврати порочната практика да се превозват по-големи товари, заради които много често стават катастрофи по пътищата, а и пътната настилка се компрометира по-бързо. Това е едно от предложенията, около които са се обединили браншови организации, транспортен бранш и регионалното министерство.

Днес в Министерството на регионалното развитие и благоустройството се проведе поредна среща между държава и експерти за уточняване на детайлите по тол системата. На нея бе договорено да бъде изграден нов специален борд от представители на различни браншове, който да има консултативни функции и занапред да следи как се разпределят постъпленията от тол таксите. Обсъдено бе също и да се помисли и за онези превозвачи, които извършват предимно курсове в страната, отколкото в чужбина.

За тези превозвачи са предвидени отстъпки, - например – камиони, които са навъртели над 10 хиляди километра по републиканските пътища, не зависимо дали са с българска или чужда регистрация, ще получават 30% отстъпка. ТИР-ове, изминали между 7 000 и 10 000 километра, ще получават 20% по-ниски тол такси.

Заместник регионалният министър Николай Нанков даде повече подробности около бъдещата система за измерване на ТИР-овете. Той обясни, че новите камери от тол системата ще показват в реално време камиона, а специално изградени датчици в асфалта ще отчитат реалният тонаж.

Бизнес и държава са взели решение от 16 август реално да стартира и тестовото изпитание на тол системата. Договорено е камионите да се движат с такси на цени от 10-12 стотинки за изминат километър. Очаква се до края на годината да има окончателни цени и разписание кои пътища ще се включат в тол системата.

Депутатите решиха: Тол таксите ще се плащат напролет догодинаНовата система трябва да започне да пълни хазната най-късно от 1 март 2020 г.

Снимка: БГНЕС