От 10 стотинки за километър за товарни автомобили с тегло до 12 тона, до 94 стотинки за най-тежките и най-мръсни камиони включва предложеният за обсъждане вариант на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за въвеждане на новите такси.

"Цените на тол таксите, заложени в предложението на Световна банка за тежкотоварните автомобили между 3,5 т и 12 т, които се използват основно при вътрешни превози в България, са най-ниските в Европа. Тарифата за автомобили над 12 т е средна за Европа. За автобусите е предвидена ниска тарифа, като приходите от тях ще са в същия размер като получаваните досега от винетна такса" съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по повод стартиралите разговори с превозвачи за тол тарифите.

Tя допълни, че в обхвата на тол системата ще бъдат включени 10 800 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа.

Тя ще обхваща магистрали и първокласни пътища, както и някои пътища от втори и трети клас, които са в добро експлоатационно състояние.

"Приемаме превозвачите в България като наши партньори, на които трябва да предоставим добри пътища с оглед изпълнението на тяхната дейност и заради търсената пътна безопасност. Търсим конструктивен диалог с бранша", подчерта Аврамова.

"Въвеждането на тол системата е тежка и трудна, но безкрайно необходима реформа в пътния сектор в България. Близо 70% от българите смятат, че е по-справедливо тежкотоварните камиони да плащат повече за пътуване по републиканската пътна мрежа. За да строим и ремонтираме пътища, са ни необходими средства. Изчисленията показват, че за да може Агенция "Пътна инфраструктура" да изпълнява своите задължения и ние да се движим по добра пътна мрежа, са необходими около 1 млрд. лв. годишно", коментира още регионалният министър.

"Реформата е необходима и вярвам, че с диалога, който установихме, ще бъде въведена в държавата, защото всички искаме да има средства за една недофинансирана с годините система, която е необходимо да бъде рехабилитирана и ремонтирана", заяви Петя Аврамова.

Според нея се очаква да се появят множество спекулации за повишение на цените. Затова Световната банка е изготвила сравнителна таблица за влиянието на новата тол тарифа върху цената на основни хранителни продукти от потребителската кошница. 

Министър Аврамова даде пример с Германия, където при въвеждането на тол системата също е имало спекулации за увеличение на цените на продуктите със 7-8%, но реалното поскъпване е било с 0,15%.

Хранителните стоки ще поскъпнат средно с 2% след въвеждането на толтаксите от 16 август, като най-малко е увеличението при цените на месото - с 0,22%, а най-голямо е при безалкохолните и минералните води - 3,89%, показват изчисленията на министерството.

Билетите за автобус пък ще се увеличат в зависимост от разстоянието от 1,6 до 8,7%. Единственото намаление е от София до Перник - с 1,6 на сто. От София до Бургас например, където движението по платен път е 90%, поскъпването е 4,4%. 

"С тол системата няма да се превърнем в "убийци" на транспортния бранш", заяви заместник-министър Николай Нанков. В отговор на въпрос той съобщи, че очакваните приходи от тол системата са в размер на 1,160 млрд. лв. годишно.