На всеки 22 секунди в света умира човек в катастрофа на пътя, на 1:20 минути умира шофьор, на 7 минути умира велосипедист, на 53 секунди умира моторист, на 1:16 минути умира пешеходец. Травмите от пътнотранспортни произшествия са водещата причина за смъртност при децата от 5 до 14 г. и втората по честота причина за смърт при хората от 15 до 29 години. Тази ужасяваща статистика е причината Световната здравна организация да обяви Световна седмица за безопасност по пътищата от 6 до 12 май.

Официалният й старт бе даден и в България с пресконференция в БТА, организирана от Офиса на Световната здравна организация в България с председател д-р Скендер Сила, новоучредената Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Българска асоциация на пострадалите при катастрофи.

Мотото на световната седмица за безопасност по пътищата е е „Лидерство за безопасност на пътя”, СПАСИ ЖИВОТИ #ГОВОРИ". Целта е с помощта на вдъхновяващо лидерство на правителства, международни агенции, фондации, учебни заведения и частни компании да се подобри безопасността по пътищата.

"Смъртните случаи в резултат на катастрофи са се увеличили през 2018 г. – 1,35 милиона души умират годишно в пътни инциденти. Цената на спешната помощ, медицинското обслужване и човешката мъка е огромна. Катастрофите на пътя не са само „нещастни случаи", те имат рискови фактори и следователно са предотвратими. Затова трябва да намерим начин да елиминираме рисковите фактори", коментира д-р Скендер Сила.

Малина Крумова пък допълни, че България е на второ място по смъртност в катастрофи, съобщава dnes.dir.bg.

"Всеки ден по пътищата на страната се случват 18 пътнотранспортни произшествия, като 10% от тях са с фатален изход. Ето защо в началото на 2019 г. беше създадена Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", обясни шефката на новоучредената Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

Структурата има координиращи и контролиращи функции, тъй като досега действията на институциите, отговорни за пътната безопасност, не са били достатъчно координирани, размивала се е тяхната отговорност и не са вземали адекватни и навременни мерки на базата на системен анализ на обективни данни.

"Само с ограничения и забрани не можем да постигнем безопасност по пътищата. Ще анализираме кои мерки дават резултат и кои не дават. Ще оценим всички фактори за безопасност – от обучението на шофьорите до стандартите за безопасност при пътното строителство и оценката на риска на участъци с висока концентрация на движението", добави Крумова.

Комисар Росен Рапчев – началник отдел в Пътна полиция припомни, че през първите четири месеца на 2019 г. са станали 1838 катастрофи в България със 153 загинали и 2338 ранени.

"Основните причини за катастрофите са превишена скорост и загуба на контрол над автомобила. Само през април 10 души са загинали след сблъсък в крайпътно съоръжение. Това трябва да ни накара да преоценим безопасността на тези съоръжения", обясни комисар Рапчев и обяви, че ще има масирани кампании на Пътна полиция за контрол на движението.

През миналата година при такива кампании са санкционирани 25% повече водачи на МПС, като с автоматични средства са регистрирани 130 000 нарушения на пътя. Върху безопасното превозване на деца акцентира Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

"70% от загиналите в катастрофи деца са пътували в колите на родителите си, без да са с поставен предпазен колан или не са седели в специално столче или седалка. Това означава, че са убити от собствените си родители", заяви Тодоров. Той апелира родителите да слагат децата си в специалната седалка или столче дори когато ги превозват на кратки разстояния в града.

Владимир Тодоров алармира, че шофьорите масово са неподготвени да оказват първа помощ при катастрофи, тъй като това се учи само 8 часа в шофьорските курсове и се забравя с времето.