Автомагистрала "Хемус" може да бъде готова година по-рано от обявеното и по нея от София до Варна да се пътува през 2023 г., но... това може да стане факт само с промените в закона, които ще позволят съкращаване на сроковете за извършване на отчуждителни процедури на земи. Това стана ясно днес Ловеч от думите на заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

"Преди две седмици депутати предложиха промени в Закона за държавната собственост, които се очаква да бъдат приети до около 30 дни. Това ще намали в пъти сроковете за отчуждителни процедури и от тях ще бъде спестявана поне година – година и половина, без това да се нарушават финансовите интереси на собствениците на земя. Преди две години бяха приети и промени в Закона за опазване на околната среда, което също допринесе за съкращаване на сроковете с между 6 месеца и година", обясни той.

"През юни започват процедурите за последните близо 90 км на магистрала "Хемус" в участъка от разклона с пътя Русе – Велико Търново до пътен възел "Буховци", съобщи още Нанков.

По думите му отсечката от Велико Търново до "Буховци" ще бъде разделена на три подучастъка. За първите два с дължина около 60 км от Велико Търново в посока Търговище се актуализират подробните устройствени планове. За тях до 20-25 дни може да стартира обществена поръчка за изработване на разширен идеен проект.

"За последния подучастък, който е около 30 км, има готов идеен проект и до 40 дни може да се възложи процедура за инженеринг – допроектиране и строителство. През тази година ще работим по проектирането и отчуждаването, за да може през 2020 г. и там да стартират строително-монтажни работи", каза още Нанков.

Той обясни, че са възстановени строително-монтажните работи по част от трасето с дължина 16,3 км между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци", които бяха спрени през зимния сезон. Все още не са приключили отчуждителните процедури за 15 км поради жалби. До края на месеца се очакват решенията по последните 25 дела. Предвижда се работата по тази част от отсечката да започне в средата на следващия месец.

През есента пък се очаква да бъде завършен участъкът от Ябланица до "Боаза". Близо 10-километровото трасе вече е готово на 80%. След 2 седмици започва полагане на циментова стабилизация, след което и поетапно полагане на асфалта. На терена има мобилна асфалтова база.

От вчера "Автомагистрали" стартира поетапното строителство на 134 км от автомагистралата между п.в. "Боаза" и разклона с пътя Русе – Велико Търново. За изграждането на отсечката от държавния бюджет са осигурени 1,12 млрд. лв. без ДДС. Трасето е разделено на шест участъка. В момента се изготвят технически проекти за участъците от 1 до 3.

За останалите има идеен проект и са избрани изпълнители, които имат задача да актуализират изработените парцеларни планове, на базата на които по-късно ще се извърши придобиване на земя за държавна нужда.

Изпълнителният директор на "Автомагистрали" напомни, че се спекулира дали дружеството има капацитет да се справи със задачата. Стоян Беличев напомни, че то от много години е по магистралите в България, а в момента мобилизацията е пълна. За три месеца са създадени три нови отдела, назначени са 12 нови инженери, които ще работят само по проекта, и 7 геодезисти.

"Купува се нова техника, която е на терен. Ще се наемат хора по и ще се ползват кариерите, които са в близост до трасето, а това ще съживи районите", посочи Беличев.