Близо 40% от пътищата у нас са опасни заради лош асфалт. Това пише в доклад за безопасността на движението, публикуван  в правителствения Портал за обществени обсъждания.

Според документа, при 24,5% от шосетата настилките са в лошо състояние на настилките, а при други 13,3% - в незадоволително.   Особено тежко е състоянието на пътищата от III клас, които са между малките населени места. В отлично състояние са едва 12,3%.

Анализът показва, че по-голяма част от общо над 19 500 км пътна мрежа е изградена преди повече от 20 години. Това налага влагането на сериозни финансови ресурси за извършване на основен ремонт, както и за пътно поддържане.

Не се поддържат банкетите и растителността около тях, а това влияе пряко върху пътната обстановка, се казва още в доклада.

Малко над половината пътна мрежа е с незадоволително състояние на банкетите. Отводнителните окопи са проблем при 56 на сто от пътищата. Две трети от хоризонталната маркировка също е в незадоволително състояние.

Над 20% от републиканската пътна мрежа попада в границите на населени места, а това увеличава значително риска от пътнотранспортен травматизъм. Според авторите на доклада,  статистиката за пътнотранспортните произшествия, загиналите и ранените задължително насочва към необходимостта от подобряване на пътната инфраструктура.

Страната ни изостава при изграждането на трансевропейската пътна мрежа- TENT-T. По данни на ЕК към 2015 г. степента на завършеност на отсечките на мрежата е едва 50%.

През миналата седмица Съветът на ЕС направи промени в Директивата за управление на безопасността на пътната инфраструктура, според които държавите членки ще трябва да извършват оценка на безопасността на цялата си пътна мрежа най-малко веднъж на всеки пет години.

Предстои директивата да бъде публикувана в Официален вестник на ЕС.  След това държавите членки ще разполагат с две години, за да приемат национални разпоредби, с които да я приложат на практика.