Възможно ли е да се реализира проектът за удвояването на Околовръстното на Пловдив и в същото време пътят да е без винетки? Темата за пътищата и таксите за ползването им бе отворена днес при премиера Бойко Борисов, който прие представители на Сдружението на общините.
Премиерът бе повече категоричен, че няма пречка определени пътни участъци от Републиканската пътна мрежа да са без винетка, но те ще трябва да се поддържат от съответните общини. Един от дадените примери бе за пътя Пловдив – Асеновград. Ако това се случи, че то поддръжката на пътя ще легне на плещите на три общини – Пловдив, Асеновград и „Родопи”.
Няколко бизнес сдружение поискаха и Околовръстния път на Пловдив да бъде без винетен стикер. От изявленията на Борисов става ясно, че това е възможно, стига да бъде поискано. Ще се използва механизмът в закона, който позволява прехвърлянето на държавна собственост за стопанисване от съответните общини, чрез гласуване в местните парламенти.
Проблемът обаче ще дойде оттам, че поддръжката на Околовръстното е доста скъпо начинание. При такива обстоятелства дори градската хазна на Пловдив би се задъхала, а какво остава за „Родопи” и „Марица”.
Не бива да се забравя и друго – държавата в лицето на АПИ си е поставила амбициозната задача Околовръстното да бъде удвоено от пътя Пловдив – Асеновград до кръговото на Пазарджишко шосе към АМ „Тракия”.
Областният управител Здравко Димитров заяви, че АПИ е скъсала договора с досегашните проектанти заради неизпълними неща в първото задания. Той обясни, че скоро предстои да се сключи друг договор с нови проектанти, които да дадат решенията за удвояването на натоварения път.
Възможно ли е обаче държавата да отпусне 150 млн. лева за Околовръстното, а в същото време да не събира такси за неговото ползване? Ако градската администрация поиска Околовръстното да е към агломерацията то проектите и търсенето на финансиране ще мине през Община Пловдив. С други думи кметът ще е човекът, който ще търси средствата за мащабния проект и ще следи за неговата реализация. В момента това е ангажимент на АПИ, които са се заели с проекта по настояване на държавата. Едва ли обаче кметът, който и да е той, би се наел да отговаря за толкова голям и скъп проект, когато държавата може да го свърши.
Привидно най-лесният начин е проектът да се реализира, а след това да се предостави на Община Пловдив за стопанисване. Друг е въпросът, е че Околовръстното е в пределите на още две общини – „Родопи” и „Марица”.
Въпреки това реалистично най-рано това може да се случи след не по-малко от 5 години, или иначе казано винетките за Околовръстното не може да отпаднат в следващата петилетка. Разбира се, ако законът не се промени дотогава, или премиерът не разпореди друго…