Перфект такси, Еко такси, Елма такси, Интер такси, Такси 1, Виайлет такси , а отскоро Трафик такси. На тези компании звъним, когато искаме да си повикаме такси. Смятаме, че ползваме услугите на някоя от тези компании, когато пътуваме с колите им. На практика обаче това изобщо не е така. Въпросните дружества предоставят единствено ефир, а такситата са регистрирани на различни фирми – превозвачи. Разследване на TrafficNews.bg установи, че петте фирми , които държат около 70% от такситата в града, са собственост на лица с криминални досиета. Окръжният прокурор Румен Попов днес официално потвърди, че по данни на ДАИ 1000 от 1500 таксита в града се водят на скитници, затворници и хора, които дори не знаят, че имат бизнес.
302 коли са в „РИН ТРАНС ГРУП” , 244 в „МАКС -76” , 235 са колите на „БАЛИ ГРУП” , 141– на „ЛЕГИЯ ГРУП”. „ХАЧО ГРУП” работи с 48 автомобила на територията на град Пловдив. Броят на автомобилите, които имат разрешително да извършват таксиметрова дейност на територията на общината е 1540.
Какво е общото между тези фирми? Като начало това, че собственикът на всяка от тях има криминално досие. Приличат си и по това, че с изключение на „ХАЧО ГРУП”, всички са регистрирани в края на 2017 или през 2018 година с по 2 или 3 лева уставен капитал.
„РИН ТРАНС ГРУП” е собственост на 38-годишният пловдивчанин Тодор Вълчев. Създадена е на 28 септември 2018 година. Вълчев има сериозно криминално досие , като е разследван за кражби, притежание на наркотици, обсебване и унищожаване на чуждо имущество.
Всъщност дружеството е „наследило” около 300 автомобила, които през 2017 година са били м регистрацията на друга фирма – превозвач – „РИН 2012” ЕООД. Фирмата е собственост на Минко Минков , като през 2014 година тя е прехвърлена от Николай Начев. Последният е съдружник в ТИЛТ Транс, като дружеството има 2 700 000 лева задължения към НАП.
Николай Николов /30/ е разследван за 5 кражби, грабеж и обсебване. Това, разбира се, не му пречи да управлява втория по брой на таксиметрови автомобили превозвач под тепетата. Фирмата „Макс 76” е регистрирана с капитал от 2 лева на 3 юни 2017 г. и е данъчно задължено лице на 244 автомобила. Фирмата е регистрирана на бул. „Христо Ботев” 82, в сградата , където са офисите на Държавна агенция „Автомобилна инспекция”. Публична тайна обаче е, че целият бизнес се върти от Емил Кондов, по- известен като Доктора. Вчера той бе арестуван при акцията на Икономическа полиция.
Третият по брой автомобили превозвач в Пловдив – „БАЛИ ГРУП” се води на името на Георги Тингаров. Едва ли някой от шофьорите, които плащат такса за обслужване на фирмата е виждал 38-годишният мъж от Дъбене. Дружеството е регистрирано на 9 март 2016 година , но според наши източници въпросният мъж излежава присъда в Австрия. Австрийските власти очевидно не са снизходителни като нашите, тъй като в България Тингаров разполага с с доста обширно криминално досие, включващо разследване на кражби, телесна повреда, бракониерство и хулиганство.
Фирма „ЛЕГИЯ” , към която се водят 141 таксита в момента е собственост на 40-годишния Янко Радев. Дружеството е регистрирано на 31 март 2017 г. на името на небезизвестния Стефан Балимезов с прякор Яйцето, а месец по-късно той я прехвърля на Радев. В криминалното досието на новия управител има прояви като кражби, грабежи, притежаване на наркотици и пр. Но той е същински любител в сравнение с Балимеза, който е стар познайник на полицията. Първите си престъпления – дребни кражби той извършва още докато е малолетен, а след това „израства” в кариерата и в досието му фигурира закана за убийство, приготовление за грабеж, шофиране под въздействие на наркотици, побои, нанасяне на телесни повреди.
Балимеза, който вчера бе арестуван, е свързващото звено между фирмите „БАЛИ ГРУП” и „ЛЕГИЯ” , в които са прехвърлени голяма част от автомобилите, които преди са се водили към фирмите „ВИВАНТ” и „ЖЕЛОН”. Връзката бе разкрита от бившият собственик на дружествата – таксиметровия бос Йордан Йорданов. В края на януари бе направен опит за палеж на мерцедеса му в Кючук Париж. Тогава пред TrafficNews.bg Йорданов заяви, че палежът е умишлен и подозира бившата си жена и Стефан Балимезов, които са обсебили бизнеса му, докато той е излежавал присъда.
През 2015 година в дружествата на Йорданов влезе Икономическа полици и данъчни, които установиха данъчни измами в размер на 1 230 204 лева. Йорданов не е подавал годишни данъчни декларации, не е регистрирал дружествата по ДДС, не плащал корпоративен данък.
Йорданов е осъден на затвор, но преди да бъде арестуван прехвърля фирмите на бившата си приятелка и брат й. Докато е зад решетките се разделя с Красимира, а тя влиза в схема с Балимезов. Двамата започват да въртят бизнеса на Йорданов, прехвърляйки фирмите на други лица.
„ХАЧО ГРУП” разполага с 48 автомобила и е регистрирана на 18.11 2013 г. На 5 декември 2018 г. управителят й Хованес Хованесян / също с криминално досие/ я прехвърля на небезизвестният таксиметров бос Мариян Киров.
Последният е разследван за икономически престъпления и подправяне на документи. Киров и в бизнеса отдавна, като работи с фирми бушони и подставени лица. Неведнъж влиза в полезрението на Икономическа полиция и ДАНС. През 2014 година името му се свързва с няколко фирми – превозвачи. Това са „ОСУР”, „БГ Груп” , „Корект Транс” и „Автосервиз Марица”. Киров е професионално компетентно лице на всяка от тях и твърди, че няма нищо общо със собствеността на дружествата. Те се водят на името на Стоян Чобанов от Сливен. Мъжът живее от подаяния в автосервиз в Брестник, но в същото време е горд притежател на 100 таксита. В момента той излежава присъда в затвора в Бургас за данъчни престъпления, а фирмите, които той е „управлявал” дължат на хазната близо 2 милиона лева.
През 2016 година Чобанов бе осъден на 4 години затвор за укриване на корпоративен данък. Таксиметровият бос Мариян Киров, който имаше обвинение по същото дело, бе оправдан по обвинението за данъчно престъпление в особено големи размери, тъй като междувременно подал данъчна декларация и е оповестил доходите си.
Каква е причината всяка година десетки коли да сменят фирмата, към която са регистрирани? Отговорът е много прост – укриване на данъци. По закон всички касови апарати, които са в такситата се водят на превозвача, който в повечето случаи е и Данъчно задължено лице. Така таксиметровите шофьори работят на пръв поглед законно – имат си общинско разрешително, патент, издават касова бележка. С малката подробност, че оборота от апарата не се отчита никъде. И ако по някаква случайност НАП засече някой в нарушение и направи ревизия, държавата ще пие една студена вода. Защото пари от хора като Тодор Вълчев, Тодор Тингаров и Николай Николов няма как да се вземат.
Тези пет фирми на криминално проявени лица далеч не са единствени. Публична тайна е, че след като е натрупала определен оборот, фирмата се прехвърля на клошар или болен човек, а колите, които се водят на нея, се прехвърлят на новоучредено дружество. То работи в рамките на 1 г. максимум, а след това се регистрира нова фирма. И така голяма част от жълтия сектор всъщност е сив!