Перфект такси, Еко такси, Елма такси, Интер такси,  Такси 1, Виайлет такси , а отскоро Трафик такси.  На тези компании звъним, когато искаме да си повикаме такси.  Смятаме, че ползваме услугите на някоя от тези компании, когато пътуваме с колите им.  На практика обаче това изобщо не  е така. Въпросните дружества предоставят  единствено ефир, а такситата  са регистрирани на различни фирми – превозвачи.  Разследване на TrafficNews.bg установи, че петте фирми , които държат около 70% от такситата в града,  са собственост на лица с криминални досиета.  Окръжният прокурор Румен Попов днес официално потвърди, че по данни на ДАИ 1000 от 1500 таксита в града се водят на скитници, затворници и хора, които дори не знаят, че имат бизнес. 

 302 коли са в  „РИН ТРАНС ГРУП” , 244 в  „МАКС -76” ,  235  са колите на „БАЛИ ГРУП” , 141– на „ЛЕГИЯ ГРУП”.  „ХАЧО ГРУП” работи с 48  автомобила на територията на град Пловдив. Броят на автомобилите, които имат разрешително да извършват таксиметрова дейност на територията на общината е 1540.

Какво е общото между тези фирми?  Като начало това, че собственикът на всяка от тях има  криминално досие.  Приличат си и по това, че с изключение на „ХАЧО ГРУП”, всички са регистрирани в края на 2017 или през 2018 година с по 2 или 3 лева уставен капитал.

„РИН ТРАНС ГРУП” е собственост на  38-годишният  пловдивчанин Тодор Вълчев. Създадена е на 28 септември 2018 година.  Вълчев има сериозно криминално досие , като е разследван за кражби, притежание на наркотици, обсебване и унищожаване на чуждо имущество.  

Всъщност дружеството е „наследило” около 300 автомобила, които през 2017 година са били м регистрацията на друга фирма – превозвач – „РИН 2012” ЕООД.  Фирмата е собственост на Минко Минков , като през 2014 година тя е прехвърлена от Николай Начев.   Последният е съдружник в ТИЛТ Транс, като дружеството има 2 700 000 лева задължения към НАП.

Николай Николов /30/  е разследван за 5 кражби, грабеж и обсебване.  Това, разбира се, не му пречи да управлява втория по брой на таксиметрови автомобили превозвач под тепетата. Фирмата „Макс 76” е регистрирана с капитал от 2 лева на 3 юни 2017 г.  и е данъчно задължено лице на 244 автомобила.  Фирмата е регистрирана на бул. „Христо Ботев” 82, в сградата , където са офисите на Държавна агенция „Автомобилна инспекция”.  Публична тайна обаче е, че целият бизнес се върти от Емил Кондов, по- известен като Доктора. Вчера той бе арестуван при акцията на Икономическа полиция. 

Третият по брой автомобили превозвач в Пловдив – „БАЛИ ГРУП”   се води на името на Георги Тингаров.  Едва ли някой от шофьорите, които плащат такса за обслужване на фирмата е виждал 38-годишният мъж от Дъбене.  Дружеството е регистрирано на 9 март 2016 година , но според наши източници въпросният мъж излежава присъда в Австрия.  Австрийските власти очевидно не са снизходителни като нашите, тъй като в България Тингаров разполага с с доста обширно криминално досие, включващо разследване на кражби, телесна повреда,  бракониерство и хулиганство.

Фирма „ЛЕГИЯ” , към която се водят 141 таксита в момента е собственост на 40-годишния Янко Радев. Дружеството е регистрирано на 31 март 2017 г. на името на небезизвестния Стефан Балимезов с прякор Яйцето, а месец по-късно той я прехвърля на Радев.  В криминалното досието на новия управител има прояви като кражби, грабежи, притежаване на наркотици и пр.  Но той е същински любител в сравнение с Балимеза, който е стар познайник на полицията. Първите си престъпления – дребни кражби той извършва още докато е малолетен, а след това „израства” в кариерата  и в досието му фигурира закана за убийство, приготовление за грабеж, шофиране под въздействие на наркотици, побои, нанасяне на телесни повреди.

Балимеза, който вчера бе арестуван,  е свързващото звено между фирмите „БАЛИ ГРУП” и „ЛЕГИЯ” , в които са прехвърлени голяма част от автомобилите, които преди са се водили към фирмите „ВИВАНТ” и „ЖЕЛОН”. Връзката бе разкрита от бившият  собственик на дружествата  – таксиметровия бос Йордан Йорданов.  В края на януари бе направен опит за палеж на мерцедеса му в Кючук Париж. Тогава пред TrafficNews.bg Йорданов заяви, че палежът е умишлен и подозира бившата си жена и Стефан Балимезов, които са обсебили бизнеса му, докато той е излежавал присъда.  

През 2015 година в дружествата на Йорданов влезе  Икономическа полици и данъчни, които установиха данъчни измами в размер на 1 230 204 лева. Йорданов не е подавал годишни данъчни декларации, не е регистрирал дружествата по ДДС, не плащал корпоративен данък.

Йорданов  е осъден на затвор, но преди да бъде арестуван прехвърля фирмите на бившата си приятелка и брат й. Докато е зад решетките се разделя с Красимира, а тя влиза в схема с Балимезов. Двамата започват да въртят бизнеса на Йорданов, прехвърляйки фирмите на други лица.

„ХАЧО ГРУП”  разполага с 48 автомобила и е регистрирана на 18.11 2013 г. На 5 декември 2018 г. управителят й Хованес Хованесян  / също с криминално досие/ я прехвърля на небезизвестният таксиметров бос Мариян Киров.

Последният е разследван за икономически престъпления и подправяне на документи.  Киров и в бизнеса отдавна, като работи с  фирми бушони и подставени лица. Неведнъж влиза в полезрението на Икономическа полиция и ДАНС.  През 2014 година името му се свързва с няколко фирми – превозвачи. Това са „ОСУР”, „БГ Груп” , „Корект Транс” и „Автосервиз Марица”.  Киров е професионално компетентно лице на всяка от тях и твърди, че няма нищо общо със собствеността на дружествата. Те се водят на името на Стоян Чобанов  от Сливен. Мъжът живее от подаяния в автосервиз в Брестник, но в същото време е горд притежател на 100 таксита.  В момента той излежава присъда в затвора в Бургас за данъчни престъпления, а фирмите, които той е „управлявал”  дължат на хазната близо 2 милиона лева.

През 2016 година Чобанов бе осъден на 4 години затвор за укриване на корпоративен данък. Таксиметровият бос Мариян Киров, който имаше обвинение по същото дело,  бе оправдан по обвинението за данъчно престъпление в особено големи размери, тъй като междувременно подал данъчна декларация и е оповестил доходите си. 

Каква е причината всяка година десетки коли да сменят фирмата, към която са регистрирани? Отговорът е много прост – укриване на данъци. По закон всички касови апарати, които са в такситата се водят на превозвача, който в повечето случаи е и Данъчно задължено лице. Така таксиметровите шофьори работят на пръв поглед законно – имат си общинско разрешително, патент, издават касова бележка. С малката подробност, че оборота от апарата не се отчита никъде. И ако по някаква случайност НАП засече някой в нарушение и направи ревизия, държавата ще пие една студена вода. Защото пари от хора като Тодор Вълчев, Тодор Тингаров и Николай Николов няма как да се вземат.

Тези пет фирми на криминално проявени лица далеч не са единствени. Публична тайна е, че след като е натрупала определен оборот, фирмата се прехвърля на клошар или болен човек,  а колите, които се водят на нея, се прехвърлят на новоучредено дружество. То работи в рамките на 1 г. максимум, а след това  се регистрира нова фирма.  И така голяма част от жълтия сектор всъщност е сив!