Участъци в централните части на Пловдив вече са окупирани от автомобили дотолкова, че живущите в района не могат да паркират собствените си коли в периметър от километър на домовете им. 

Примери в това естество са зоните около търговски център "Гранд", около Мол Марково тепе, около Второ районно управление, около Марица и Водната палата и т.н. 

Някои създават т.н. "частни паркинги", които се оказва са на ръба на закона. Това ще рече, че има опция зоната пред определен блок да бъде обособена за живущите, ала на цената на платени 100% от местата по 20 лева месечно, какъвто е режимът за местодомуване на автомобил. В противен случай, нищо и никой не може да ви спре да паркирате в такива зони, без оглед табели, бутилки и други "изобретения" на пловдивския гений, които се опитват позиционно или психологически да пресекат опитите на случайни субекти да заемат място, което някой е заплюл като своя собственост. 

Проблемите идват главно от факта, че половината улици в центъра на Пловдив са синя зона. За да избегнат такса от 2 лева на час, работещи, пазаруващи и гостуващи в района заемат свободните места пред жилищните блокове, ала това създава не малко проблеми за живущите. 

В района зад ул. "Петко Д. Петков" и "Капитан Райчо", този сценарий е ежедневие и се превръща в повод за напрежение сред хората. Ще се разширяват ли сините зони и как живущите могат да "гарантират" спирането пред дома си, за коментар потърсихме районният кмет на "Централен" Георги Стаменов. 

"Продължаваме с политиката си по изграждане на джобове за спиране и паркиране, като се опитваме да ги диференцираме от зелените площи. Зад Гранда на този етап не сме коментирали темата за реализиране на Синя зона. Терените там са със статус „Комплексно-жилищно застрояване“ и където е възможно и има желание от живущите могат да бъдат отдавани по наредбата за местодомуване на МПС и могат да бъдат отдавани срещу 20 лева на месец. Множество желания за наемане на места са постъпили в районната администрация от собственици на апартаменти в блока непосредствено зад Гранда, съответно сме направили необходимите схеми, които да минат през експертен съвет и да се пристъпи към стартиране на процедура за отдаване на местата. Така, че който има такова желание може да пусне заявление в деловодството на район „Централен“. Достатъчно е да има заявени желание от 1-2 души, за да започнем процедури по обследване на определена територия, след което да се направи оглед, схема, да се извършват, ако са необходими ремонтни дейности по зоната, след което се пристъпва към отдаване", поясни Стаменов.

Колкото до "частните паркинги", районният кмет обясни, че при сигнал за такива се проверяват условията на възникването им и съответно, ако се окажат незаконни, се предприемат действия по унищожаване на създадената организация от живущите.

"По наредбите на Община Пловдив такива практики са разрешени само ако се заплаща 100% от тази територия, ако тя е общинска собственост. Там където има сигнали или сме се самосезирали че има такъв тип своеволни действия, се предприемат действия по премахване на огражденията и тези обществени места биват използвани от всички. Ако има желание от някой блок да наемат абсолютно всички места, възможно е те да бъдат отдадени на живущите в самия блок и да заплащат наем, изчислен по формулата брой места умножени по 20 лева такса. Тогава вместо 20 индивидуални скоби е възможно да се постави само една преграда", обясни Стаменов. 

Дали са законни два от обособените само за живущи паркинги на ул."Цар Асен", които репортер на TrafficNews.bg видя и документира със снимки, предстои да стане ясно, след като бъде извършена проверка в администрацията на район "Централен". 

Все пак засега в Пловдив не е забелязана табела от типа "Последният автомобил, който паркира тук, все още е в неизвестнист". За сметка на това не липсват "спадащи от слънцето гуми", дела на смелост и чест от сорта на "паркирай, ако ти стиска" и разбира се продължават да битуват навици по изписване на мили думи по стъклата на дръзналите.