Все по-често говорим за опазване на околната среда. Голяма част от населението на Земята осъзнава своята отговорност спрямо съхранението на планетата и затова редица държави по света предприемат различни политики с екологична насоченост.

Преди години усилено се заговори и за електрическите автомобили, които все повече навлязоха в ежедневието ни. Превозните средства, които се движат на батерии са еко, грижат се за околната среда, не отделят вредни емисии.

Редица изследвания през годините обаче показват, че това не е съвсем така и електрическите автомобили всъщност може би ще се окажат доста по-опасни от дизеловите.

Според ново германско проучване всички прекрасни ползи са само на хартия. Действителността била съвсем друга.

Електрическите автомобили се движат на батерии. Тези батерии се произвеждат в големи предприятия, а енергията, необходима за създаването им, е много по-голяма. Използва се и много повече енергия за добива и преработката на литий, кобалт и манган, които се използват от батериите.

Това означава, че и количеството въглероден диоксид, което се отделя при производството им, също е значително по-високо от производството на една обикновена батерия. С една дума - електрическият автомобил е замърсил много повече околната среда още преди да стъпи на пътя.

Батерията на Тесла Модел 3 (Tesla Model 3) произвежда 11 до 15 тона въглероден диоксид, сочи проучването. Животът на батерията е 10 години, а за година има капацитет да измине 15 000 километра. Това означава 73 до 98 грама въглероден диоксид на километър, според авторите на изследването.

Според германското изследване електромобилите "натоварват" климата с 11 до 28% повече от дизеловите коли, пише ДПА.

Повече от половината електроенергия в Германия, например, се произвеждат с помощта на въглища и газ. За да се компенсират всички вредни емисии, отделени при производството на тази електроенергия, собственикът на един електробомил ще трябва да пропътува 100 000 км, за да "изплати" еко-дълга си към околната среда.

Това ще рече, че е необходимо много повече време (и съответно енергия) на един електромобил, за да се окаже в полза на природата.