Катастрофиралият край Индонезия Боинг 737 на нискотарифната авиокомпания Lion Air, в който загинаха 189 души, не е трябвало да получи разрешение да лети след технически проблеми при предишен полет, предаде АФП.

Това се посочва в доклада от предварителното разследване на индонезийската агенция за безопасност на полетите, който призовава авиокомпанията да подобри безопасността на полетите си. Самолетът падна в морето на 29 октомври, десетина минути, след като излетя от летището на Джакарта. Загинаха всичките на борда 189 души.

Самолет със 188 души на борда се разби в ИндонезияЕкипажът е поискал да се върне на летището минути след излитането

При предишния полет от град Денпасар до Джакарта самолетът претърпял технически проблеми. Пилотът е решил да продължи полета, уточни Нуркахио Утомо, представител на агенцията. „По наше мнение самолетът не е бил в състояние да лети и е трябвало да се върне в Денпасар“, подчерта той на пресконференция.

При този полет в самолета са възникнали проблеми с автоматичната системата срещу „увисване“, която предотвратява насочване на носа нагоре при големи ъгли на атака, което може да доведе до рязко пропадане на подемната сила и на самолета. Това е нова система за боингите от семейството 737 Max, като катастрофиралия. При фаталния полет тази система многократно насочвала носа на самолета надолу, макар да нямало признаци, сочещи увисване, вероятно поради повреден сензор, се посочва в доклада. Пилотите дърпали носа нагоре, но системата пак го връщала надолу поне 20 пъти.

Не е ясно защо летците не са задействали процедури, които да изключат системата. При предишния полет от град Денпасар до Джакарта пак имало проблем с тази система, но разследващите не бърза да хвърлят вината върху нея за катастрофата. Окончателният документ от разследването се очаква да бъде публикуван догодина, предаде БНР.