Кризата за водачи на камиони във Великобритания достигна безпрецедентни размери. През уикенда пред бензиностанциите се извиха опашки, след като някои от компаниите за горива предупредиха, че не могат да изпълнят всички поръчки поради липса на шофьори на цистерни.

На места се стигна дори до сблъсъци между изнервени хора, които чакаха с часове, за да заредят колите си. Наложи се един от големите доставчици EG Group да въведе лимит от 30 паунда на зареждане в близо 400 бензиностанции, за да могат повече хора да бъдат обслужени.

Министърът на транспорта Грант Шапс увери, че няма никакъв проблем с доставките на горива, и призова хората да не се паникьосват и презапасяват, както се случи през почивните дни, когато се появиха дори шофьори с туби, което не се е случвало от 70-те години на миналия век Недостиг на около 100 000 водачи на камиони се наблюдава в Обединеното кралство от месеци, като първо бяха засегнати доставките на някои хранителни стоки.

Още през лятото няколко професионални организации излязоха с искане до британското правителство да въведе временни бързи визи за 10 000 тираджии от ЕС, тъй като нещата ще се влошат преди Коледа, когато потреблението във Великобритания традиционно се увеличава.

Властите обаче се опитаха да решат проблема, като позволят на наличните водачи да работят извънредно и да ускорят курсовете и тестовете за нови. Те упорито отказваха да разрешат шофьорски визи от страх, че това може да подкопае новата им имиграционна политика след Брекзит, която е насочена към привличане само на висококвалифицирани специалисти.

Изплашени от баталните сцени пред бензиностанциите и празните щандове в магазините през последните дни, те решиха да дадат все пак 10 500 извънредни визи още следващия месец.

5000 от тях ще бъдат за шофьори, а 5500 за работещи в птицефермите, където пък липсват работници за колене на традиционните коледни пуйки Те обаче ще важат само за три месеца, което според много представители на хранителната индустрия няма да реши никакъв проблем.

От Британската търговска камара сравниха тактиката на властите с хвърляне на вода с напръстник върху буен огън. Още повече че в редица европейски страни като Франция и Германия например също има недостиг на шофьори на камиони и малко е вероятно някой да зареже работата си в ЕС, за да дойде само за три месеца във Великобритания. Затова някои коментатори определиха действията на правителството като високомерни и далеч от реалността, в която се е оказала Великобритания заради излизането си от ЕС и пандемията.

По време на коронавирусната криза около 25 хил. европейци, които са работили в транспортния сектор, са предпочели да си отидат в своите държави. След падането на коронавирусните ограничения на Острова в края на юли едва 600 от тях са избрали да се върнат, независимо че заплатите на шофьорите значително се увеличиха.

Те вече минаха тези на адвокати и архитекти и са над 50 000 паунда годишно, или 115 000 лева Въпреки това няма желаещи. Причината е, че наемането им обратно вече не е толкова лесно. Заради Брекзит след януари е необходимо да имат трудова виза, за да пристигнат да работят във Великобритания, която се дава трудно, предава 24 часа.

Освен това на много от международните шофьори се плаща на километър, а не на час, така че забавянията им по границите заради митническите проверки вследствие на излизането на Обединеното кралство от ЕС им струват пари. Правителствени източници твърдят, че премиерът Борис Джонсън ще изпрати лични писма до 40 000 пенсионирани водачи на камиони с молба да се върнат временно на работа, за да помогнат на нацията да преодолее кризата.

Такъв подход имаше по време на пандемията, след като се оказа, че няма кой да прибере реколтата от английските полета, защото източноевропейските сезонни работници също избраха да се върнат в родините си.

Тогава обаче много малко англичани се отзоваха, а направилите го си тръгнаха бързо, тъй като полската работа се оказа непосилно тежка за тях. А и криза за работници се наблюдава в редица сектори, следователно могат да намерят нещо по-добро за себе си. По данни на националната статистика в момента във Великобритания има 1,9 млн. свободни работни места.

Търсят се над 55 000 служители в социални домове, 36 000 готвачи и над 32 000 продавачи в магазини. Според финансови експерти, ако властите не предприемат някакви по-радикални мерки за справяне с недостига на работна ръка, това ще започне да се отразява на икономическия растеж на страната