Стоян Даскалов е галерист, собственик на най-новия арт салон под тепетата – „Aeternа”. За по-малко от година той успя да превърне артистичното пространство в Безистена в място за споделяне на любовта към изкуството. Представи пред публиката творци, които бягат от шампите, търсят и провокират публиката. След броени дни „Aeternа” - на 11 април от 18.30 ч., ще представи творчеството на Георги Симов – една дългоочаквана изложба, която за съжаление маестрото не успя да дочака. Така с тъга, но и с възхищение към големия артист, Пловдив ще си спомни за живописеца.
За изложбата на Георги Симов, за галерията и публиката и колекционерите у нас си говорим с галериста Стоян Даскалов.
- Г-н Даскалов, вече мина близо година и галерия „Aeternа” натрупа опит и популярност. Представихте поредица интересни художници на пловдивската публика. Как и защо се спряхте на Георги Симов?
- Когато селектирам художници за моята галерия, единствените критерии, от които изхождам, е личното ми убеждение за стойностно, качествено и интересно изкуство. Интересувам се от творци, почтени в това, което правят, и съумяващи да отстояват себе си и идеите си. При това го правят въпреки трудностите, които ги съпътстват, и същевременно са значими за българското, а и световното изкуство, ако щете. Това, разбира се, е единствено според моите критерии. Дори да бъркам, поне ми е интересно.
Колкото до Жоро Симов - бях чувал лично за него, за това какъв чешит е, а и познавах творбите му от няколко колекции на мои приятели и близки до мен колекционери. Харесвам творчеството му. Харесвам неговата дива експресивност. Допада ми обобщеното му и безкомпромисно мислене в цвят.
Срещахме се у тях, пийвахме, говорехме си с часове за какво ли не. Допадна ми като художник, но и като човек. Беше мъжкар! Казваше си нещата така, като ги чувстваше и мислеше. Поканих го да направим самостоятелна изложба. Той не прие лесно. Беше труден характер. Постепенно се опознавахме и накрая се съгласи: "Окей, ще има изложба, макар че аз не съм регионален художник, а европейски. От мен да мине, ще ти помогна да се докоснеш до голямото и великото“. Абе, сладур... готин, много ми липсва! И докато се готвехме за изложба, той влезе в болница и за месец си отиде. Много ми е мъчно! После се почувствах длъжен да направя тази изложба заради него, заради неговата памет. Важно е обаче да отбележа, че тази изложба е важна и заради българското изкуство.
- Какво да очакваме от изложбата? Ще покаже ли в по-пълен обхват творческите му търсения или сте се фокусирали в конкретни тематични акценти?
- В тази изложба ще има основно творби от последните му десетина години. Защото и времето му беше малко, а и мъката голяма... Нямаше време за голяма панорамна представителна изложба, обхващаща цялото му творчество. За това са необходими поне 6 месеца подготовка, проучване, подбор на най-значимите му и представителни работи от всичките му цикли и периоди.
Не ми се искаше да се впускам в това приключение, защото от три месеца се занимавам и с ремонта и пускането на новата и по-голяма зала на галерия "Етерна“. Радвам се, че именно Жоро ще е първият художник, чиито творби ще бъдат експонирани там, че ще открием с този голям артист и творец.
Работите, които съм подбрал от много места - от семейство, от колекционери, от приятели, от негови близки, от мои творби, са много качествени и смятам, че той щеще да бъде доволен. Искам тази изложба да се превърне в празник, духът му да се рее в пространството… най-сетне доволен!
- Казвате, че сте станал приятел с Георги Симов. За какво си говорехте, кои бяха споделените интереси, които ви караха да общувате с него?
- Говорехме си за пловдивското изкуство, за българското, а и за световното въобще. Притесняваше се, че изкуството става все по-комерсиално, че много повече се говори, отколкото да се изразява чрез и със самото изкуство. Казваше, че съвременните художници искат всички да правят революции в изкуството си, за да бъдат значими, но не бива така. Че първо трябва да намерят себе си - по-чисто и почтено, и после да се развиват. Убеден беше, че първо трябва да се правят еволюции, а не революции. И да, основно да изразяват себе си, а не да плагиатстват. Уважаваше художниците, които се издържаха от картините си, а не продаваха съвестта и задника си заради битовизми и оцеляване, независимо какво им костваше това.
- Успя ли галерията да си създаде своята публика? И въобще – можем ли да говорим за общество от колекционери в България?
- Това само бъдещето ще покаже! Трудно е, но това е най-важната мисия на галерията ни. Проблемът е, че критериите са силно занижени. Ценностите са много различни и това обърква хората. Всяка галерия си хвали стоката, естествено, но умните и интелигентните колеги, а и колекционери, според мен са съвсем ограничен брой. Необходимо е сериозно организиране. Ще си позволя да цитирам един класик: "за толкова пари – толкова изкуство".
Умните и качествени хора знаят как и къде да търсят стойностно изкуство. И повярвайте ми, голямото, високото изкуство, винаги е прекрасна инвестиция, колкото и скъпо да ни се струва, когато го купуваме. Световната история на изобразително изкуство ни го доказва всеки ден.