Концесията на Централна гара се оказа големият препъникамък за старта на пробива, който свързва „Централен” с „Южен”. В средата на миналия месец от НКЖИ и Община Пловдив обявиха, че  на 18 ноември ще бъде първата копка на пробива, но след това бе отменена. Вече повече от 2 седмици няма никаква информация от двете институции за отлагането на мащабния проект.

Отлагат първата копка на пробива под Централна гараНовата дата все още не е ясна

От Община Пловдив заявиха,че знаят защо е отложена първата копка, а от НКЖИ и директора Красимир Папукчийски също няма изявление.

TrafficNews научи, че проблемът е свързан със спор между правителството и концесионера на Централна гара Миролюб Столарски.  Още през октомври писахме, че концесията на гарата може да се заплете сериозно гордиевия възел с проекта.

Още един проблем пред пробива под гарата, концесионерът иска споразумение или съди държаватаНКЖИ се очаква да внесе проектa в Община Пловдив за строително разрешение, не е ясно дали ще му се даде

Оказва се, че едва преди дни от НКЖИ са изпратили строителното разрешение за съгласуване с концесионера на гарата.

„Явно не са знаели, че трябва да го направят и с нас, както е по закон. В момента разглеждаме документите, но докато не бъдат решени нашите проблеми, няма как да дадем положително становище”, заяви пред наш репортер Столарски.

Той обясни, че в момента заради подготвянето на строителната площадка негови обекти са затрупани и без достъп, като вече търпи загуби.

„Проектът бе променен, на практика със старта на строителните дейности ще имам 100% невъзможност да осъществявам търговската дейност, за която плащам концесионна такса. Нито пешеходният подлез ще работи, нито паркинга и спирките за автобусните превози”, каза концесионерът на гарата. По думите му 2 години никой от правителството не се е свързал с него, за да се реши този проблем, който предстои.

Концесионните права се държат от две фирми -  автобусната компания "Карат-С" и строителната фирма "Биад-С".

Концесионната такса е от две части – фиксирана и променлива. През първите четири години фиксираната част е 290 хил. лв. годишно. След този срок тя става 412 хил. лв., като на всеки три години ще се индексира с общия инфлационен индекс на страната по данни на НСИ с натрупване за периода.

„Не искам да спъвам какъвто и да е проект, но аз търпя загуби, за които си плащам концесионна такса всяка година.  Вариантите са два – или разваляме концесията и ми върщат инвестираните средства, които са завършени на 100%, или бъда компенсиран с концесионните такси”, каза още Столарски.   До момента той е инвестирал 11 млн. лева, а концесията е за 35 години.  Ако това не се случи той ще заведе дело срещу държавата.

Според него спорът вероятно ще трябва да се реши от новото правителство и бъдещият министър на транспорта.

Припомняме, че крайният срок за завършването на всички дейности по пробива трябва да приключат до края на 2023 година. Ако строителството се проточи извън този срок, то има огромна опасност от финансова корекция на проекта, който е за над 200 млн. лева, който включа целия ЖП възел Пловдив.