Ще бъде ли заличена „Автогара – Юг”, а на нейно място да изникнат огромни сгради? Този въпрос изниква на дневен ред, след като от „Хеброс бус” официално са поискали от Община Пловдив да деактува собствеността си в автогарата.
Трите автогари в Пловдив – „Родопи”, „Север” и „Юг” са в активите на „Хеброс бус”, като в две от тях има съсобственост. Градските власти и „Хеброс бус” дълги години спориха за част от имотите на автогара „Родопи”, а изглежда подобен казус ще изникне и за „Автогара – Юг”.
Както TrafficNews писа още през 2022-а година Веселин Дошков търси купувач на бизнеса си, а сумата, която се споменаваше бе за над 20 млн. лева. На практика обаче превозите му са пред фалит, автобусите – остарели, а единствените сериозни активи, с които разполага са терените на автогарите.
Дошков явно е решил да разпродава бизнеса си на парчета, като вече се раздели с част от имота на „Автогара - Север”, на който бе построен супермаркет.
Безспорно най-апетитният имот, с който разполага е този на „Автогара – Юг”. Неговата площ е от над 5700 кв.м, а местоположението му предизвиква интерес във всеки един строителен инвеститор.
Пречката, която стои пред него е, че имотът се води съсобственост между него и Община Пловдив. Справка в Имотния регистър показва, че Общината притежава 1180 идеални части от общо 5860 – или 1/5 от имота. Това възпира всякакви разпоредителни сделки, тъй като имотът на практика има тежести със съсобственик Община Пловдив.
През годините парцелът няколко пъти бе под възбрана заради дългове на „Хеброс бус”, като последната такава пада през 2020 година. Ако някой купи имота от Дошков, той няма да може да прави нищо без съгласието на Община Пловдив.
От фирмата обаче са пуснали официално искане към кмета Здравко Димитров. То е за деактуването на собствеността на Община Пловдив в границите на „Автогара – Юг”. От пресцентъра на Общината заявиха пред TrafficNews, че в момента са изготвя доклад от отдела по Общинска собственост, относно претенциите на „Хеброс бус”. Те трябва да изготвят становище дали претенциите на Дошков са основателни, или не. След като докладът бъде предоставен на градоначалника, той трябва да вземе решение – дали да уважи искането на бизнесмена. Ако той го стори, то не се иска решение от Общинския съвет, а Дошков ще придобие цялата собственост върху автогарата и на документи.
Обичайната практика е, че дори и 1% да има шанс доказването на собствеността на Община Пловдив в автогарата, то се дава отказ и се тръгва към решаването на спора през съда.
Според Общия устройствен план имотът попада в зона СМФ1, което значи, че може да застрои на 50%, с 3,5 Кинт, а височината е неограничена. Това означава, че при имот от 5800 кв.м., РЗП-то, което може да се разгърне там е над 20 000 кв.м.
По-големият проблем е, че Пловдив може да остане без автогари. В новия План за устойчива градска мобилност е дадено предложение да се изгради голяма общинска автогара в район „Северен”, която да обслужва всички междуградски курсове. Терен за такова нещо обаче няма, а финансирането също би било значително. В действителност Община Пловдив освен, че трябва да направи всичко възможно да докаже собствеността си в автогарата, то и да мисли в насока за изграждането на нова автогара.
Автогарите бяха вкарани в активите на държавната тогава "Хеброс бус", създадена при преобразуването на някогашното обединение "Тракия автотранспорт". През 1998 г. със заповед на транспортния министър Вилхелм Краус се открива процедура за приватизация на 80% от капитала на „Хеброс бус”. Тогава Дошков, а след това и Ангел Батаклиев стават най-големите превозвачи в Пловдив. Приватизираната фирма от Батаклиев „Градски транспорт” бе ликвидирана преди години, а очевидно въпрос на време е това да се случи и с „Хеброс бус”.
Още от категорията
Невидимите хора: Пловдивчанката, която жадува да срещне миналото си Аз, за да му се извини