Година със смесени чувства изпраща район „Северен”. От една страна, администрацията може да се похвали,че има чисто нови паркинги, детски площадки, както и документацията за три големи проекта за 2019-а година. От друга са останали неща, които по една или друга причина не са успели да се реализират.
В интервю пред TrafficNews.bg кметът на района Ральо Ралев разказа за успехите и неуспехите през изминалата година, както и какво предстои през 2019-а.
Ралев има амбиция да превърне района си в най-доброто място за живеене и да остане в историята като кмета, подобрил най-много инфраструктурата на „Северен”. За изминалата година съжалява най-много за недовършените ремонти по улиците около Новотела, за ремонта на детска градина „Захарно петле” и за неосъществения проект за булевард „Марица-Север”.
- Г-н Ралев, каква е равносметката Ви за изминалата 2018 година. Какво успяхте да направите?
- Изпращам годината с чувство на удовлетвореност. Както в личен, така и в професионален план. Относно инфраструктурно, имали сме и по-ползотворни години. 2017-а година беше в пъти по-добра. През изминалите 12 месеца направихме четири нови паркинга ,от които два изцяло нови. Няколко улици са ремонтирани. Две чисто нови детски площадки и проектирана трета. Готов е напълно проектът на булевард „Дунав”, частта обхващаща от колелото на парк „Рибница” до булевард „Северен”. Проектът е изцяло нов, включващ ВиК връзки, тротоари и осветление, топлопровод, стотици паркоместа и велоалеи.
Подписан е договорът за проектиране на детска градина „Захарно петле”. Сградата се пука, сляга и е в лошо състояние. Не мога да кажа колко време ще отнеме, но се надявам до март всичко да е готово, за да издадем строително разрешение и при наличие на финансиране да пристъпим към действие.
- А какво не успяхте да изпълните?
- Можеше и повече да бъде свършено, но за това са нужни средства. Две са обещанията, които съм дал още преди година и не съм свършил. Това е ремонта на детска градина „Захарно петле”, която много исках да бъде реновирана. Към момента съм щастлив, че сме направили проектирането, което не е малко.
Нещото, което се надявах, че ще случи, това е булевард „Марица-Север”. Към настоящия момент няма дори проектна готовност. Съжалявам, но не съм имал финансовата възможност.
Хората ме укоряват, че много улици в Кършияка не са били ремонтирани. Това е така, защото живот и здраве, през пролетта или най-късно лятото ще стартира Водния цикъл. Тези улици попадат там. Не е разумно да се ремонтира улица, която след това пак ще бъде разкопана.
- Обвързана ли е съдбата на бул. „Марица-Север” с новия мост над Марица?
- Не, ремонта му не е свързана с моста. Бъдещото съоръжение ще бъде между стадион „Марица” и общежитията на Английската и Руската гимназия. Ще има колело и развръзка, дори бяхме там и гледахме проекта. За тази развръзка искаме да включим към проектирането и улица „Дилянка”. Така ще се свърже мостът с Голямоконарско шосе.
За булевард „Марица – Север” е важно да се разшири и да се обособят места за паркиране. Целия проект включва трасето от моста на Панаира до моста на УХТ. Спънките са финансови.
Имаме желание да направим Х разходи, но приходите са У. Тоест У е равна Х върху 2 или 3, 5 и прочие. Желанието за разходи надминава възможностите за приходи. Не му е дошъл реда. Големият мениджър трябва да балансира. Да, булевардът е важен, но пък е важна и развръзката „ Модър- Царевец”, важен е и моста на Адата и още, и още. Големият мениджър – г-н Тотев , трябва да реши, кой проект да финансира. Общината не разполага с неограничен ресурс и трябва да се избира. Вярвам, че ще стане, но проблема е, че „Марица –Север” е доста по-тесен от „Марица – Юг”. Няма да изглежда по онзи начин, но така или иначе, ако се пристъпи към реконструкция, ще се направи двупосочно, за да се обособят и паркоместа. Ще се отнеме малка част от зеленината.
– Кога се очаква да стартира Водният цикъл на Пловдив, който засяга „Северен”? Хората вече имат опасения, че няма да могат да се предвижват нормално. Ще участва ли районната администрация в създаването на временна организация на движението , за да не се стигне до блокада на квартала?
- За една от обособените позиции има избран изпълнител. Ако другите фирми не желаят, обществената поръчка ще влезе в сила. Проблемът обаче е, че е отменена процедурата за надзор и сега не се знае новата процедура колко ще отнеме. Не мога да кажа кога ще стартира проектът.
Районната администрация, за съжаление, не е страна по този проект. Помощ ще окажем тогава, когато ни бъде поискана. Както при булевард „Северен” съдействие не ни е искано. Единичен е бил случаят с фирма Щрабаг, която се обърне към нас, за да премахнем незаконни павилиони. Още на следващия ден те изчезнаха. Тоест, помощ се дава, когато се търси. Ако ни бъде поискана, с удоволствие ще се отзовем, иначе няма как да помагам. Надявам се улиците да бъдат поетапно разкопавани и да не се стигне до блокада, както и сроковете да са фиксирани, а не безконечни.
Трябва да бъдем търпеливи, тъй като този проект е за добро. Ще бъде подменена настилките, тротоарите, правата и обратна вода. Не е малко и затова ще помоля жителите на район „Северен” за търпение.
- Какво се планира през предстоящата 2019 година? Какви са целите и проектите?
- Имаме огромна проектна готовност за 2019 година. Само да се случи реконструкцията за булевард „Дунав”, който е на стойност 3 милиона лева, ще съм щастлив. „Захарно петле”пак 3 милиона лева – до март проектът ще е налице. Рогошко шосе с връзките и пресечките.
Научил съм се през годините да не правя много планове, защото не знам какви ще са средствата, с които ще разполагам.
Мога да обещая три детски площадки, защото ще съумея да отделя средствата за тях. Няма да позволя да има дупки. Обещавам на жителите, че всеки сигнал за тротоар, саксия или лампа ще бъде обработен. Имам ли пари, продължавам с паркингите. Имам уникален проект за два големи паркинга на улица „Победа” 2 и „Марица” 51. Общата им стойност е 150 хиляди лева, капацитета – 80 коли.
Имам виждане за развитието на квартала. Нека да видим какво ще отпусне Общинският съвет.
Очаквайте продължение – какво се случва с двете ромски махали, на какъв етап е премахването на гаражите, за какво се обръщат най-често жителите на квартала към Ральо Ралев и готов ли е за още един мандат.