Какво може да се направи за 4 години като зам.-кмет по транспорт в Пловдив? Ако питате 100 пловдивчани ще ви кажат 100 различни неща свързани с регулиране на трафика, паркиране, градски транспорт. Ако питате някои експерт в бранша може и да умножи отговорите по 10… В Пловдив обаче действителността е, че зам.-кметът по транспорт направи точно четири неща в неговия ресор, но нито едно от тях не е завършено, а дори не и преполовено:
- Регулиране на трафика: смяна на някои циклограми на светофарите и въвеждане на десни секции, планове за организация на движението и градска мобилност;
- Паркиране: вместо въвеждане на „Зелена зона” по кварталите, както бе обещал Чонов в началото на мандата – малко разширение на Синя зона плюс еднопосочни улици по места, където в „бъдеще” да се въведе „Зелена зона;
- Градски транспорт – съществено намаляване на автобусите по улиците на Пловдив и четири години готвене и провеждане на една обществена поръчка за системата за билетното таксуване.
- Общинско дружество за екологичен градски транспорт, което е само на документи. Без приет бизнес план и някаква яснота за европейски програми за кандидатстване.
Повечето политици, които заемат този пост може би леко биха се смутили от направеното от тях досега, но не и зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов. Напротив, в последните няколко седмици в Община Пловдив постоянно се говори за невероятната нова система за градския транспорт. Дават се брифинги, изявления, пращат се прессъобщения – за нещо, което няма пълна яснота как ще работи след една година. Хвърлянето на суперлативи към системата на „Тикси” притеснително прилича на събитията около провеждането на обществената поръчка и въвеждането „Индра” в мандата на Иван Тотев. Кметът Здравко Димитров заяви, че системата на испанците била „мъртвородена”, което е в действителност е така, но трябва ли Община Пловдив да се хвали с нероден Петко?
Хронологията
От първия ден, в който Тодор Чонов встъпи в длъжност той заяви, че приоритет е въвеждането на електронно-билетната система. Първата година той се бори с испанците от „Индра”, за да се „съживи” системата. В крайна сметка в началото на 2021 година се разбра, че тя няма да заработи и започна да се пише „техническо задание” за обявяването на обществена поръчка.
В края на 2022 година – или цели две години по-късно Община Пловдив, най-после успя да обяви поръчката. Условията й обаче бяха обжалвани в КЗК и ВАС и тя падна, защото те бяха определени като дискриминационни. Втората поръчка мина „по вода” и бе спечелена от единствената фирма, която кандидатства и по двете процедури – „Тикси”, като договорът вече е факт. С 14 млн. лева тя ще „надгради” системата за градски транспорт и ще я обвърже със Синя зона, където също ще се въведат нови начини за плащане.
Системата
За Пловдив функционалността на системата в действителност изглежда като футуристична, предвид факта, че в момента по автобусите се таксуваме в по-голямата си част от недружелюбни кондуктори и висим по гишета за ламинирани карти, надписани с химикал. Подобни системи обаче се въведени в редица големи градове в България, а в Европа цяло поколение вече не помни други методи за разплащане.
В по-голямата си част парите за „Тикси” ще отидат за софтуер и комисионни, а оборудването е едва около 40% от поръчката. То се изчерпва до 10 машини за закупуване на билети и зареждане на карти, 285 валидатора( по един във всеки автобус), 285 касови апарати за шофьорите, за да издават билети, 285 бордови компютри и контрольорски устройства за Синя зона и градския транспорт.
Към момента не се знае какво може да се полазва от системата на „Индра” – не е ясно нито дали автоматите по спирките ще могат се интегрират, нито джипиес устройствата в автобусите, нито валидаторите в градския транспорт.
На документи пловдивчани ще могат да си купуват билети през приложения и интернет портал, както и да зареждат карти през него. Ще има различни видове билети, като системата ще бъде интегрирана и с паркирането. Второто е напълно излишно към този момент, но един ден може и да бъде функциониращо.
Идеята да има преференции за паркирането в града, когато се ползва публичен транспорт, е неприложима. За тези четири години не се изгради нито един буферен паркинг в града, а изглежда странно някой да паркира на някои от 11-те паркинга в центъра на града и да тръгне с градски транспорт до другия край на централната част.
Дали, как и кога ще работи новата система към днешна дата е неясно, но Тодор Чонов изживява своя миг слава, защото е успял да проведе една обществена поръчка, на която дори не е бил възложител и имаме договор за нова система за градския транспорт…
Защо обаче се действа така?
С края на мандата и наближаването на изборите зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов иска да сложи нещо в своята визитка. Поради това са и обещанията, че частично новата система може да се въведе през септември – в разгара на предизборната кампания. Вероятно тогава ще се пусне някои от новите функционалности на Синя зона – плащане с карта или през приложение.Хардуерът, като паркоматите е достатъчно модерен, за да се въведе тази новост. Така Чонов ще закичи на ревера си, че е модернизирал системата за градския транспорт и Синя зона, но какво точно ще се случи с цялата система ще стане ясно чак през юли 2024 година – 9 месеца след местните избори.
Вариантите тогава са два – Пловдив да им модерна система за градски транспорт или да е поредното фиаско. Дори при първата хипотеза има опасност новата кметска администрация да бъде в шах какво точно да прави с градския транспорт, защото услужливо не се казват редица неща.
50 млн. лева от градската хазна за превозвачите
Тупкането на топката с поръчката две години вероятно не е съвсем случайно. Тодор Чонов знае добре, че ако бъде въведена системата за билетно таксуване, то условията с превозвачите трябва да се предоговорят. В трите договора за 29-те линии е записано, че с въвеждането на електронното таксуване Община Пловдив ще събира всички приходи от карти, билети и субсидии, а на превозвачите се плаща на километър пробег.
При старите договори цената е около 2 лв. на километър, но с новите цени и действителности, към днешна дата вероятно тази сума ще скочи на 3 лв./км. С други думи при 16,5 млн. км пробег маршрутната схема от градския транспорт, от бюджета на Пловдив ще трябва да се плащат приблизително 50 млн. лева на превозвачите.
Колко са приходите от билети – никой не знае, колко в действителност са нерентабилните линии – никой не знае. От държавата към превозвачите се изсипват милиони левове всяка година, защото линиите са губещи. Ако те не са – няма държавна субсидия. Така, ако утре от 29 линии – 29 са печеливши, автоматично 10 млн. лева приход от държавата за градския транспорт на Пловдив изчезва и ще се плаща от местните приходи.
Нещо повече, Чонов удобно не споменава и скандала с превозвачите след разследването на прокуратурата и Икономическа полиция. При нея бяха обвинени превозвачи в незаконно взимане на субсидии, а трима общински служители бяха обвинени в длъжностни престъпления. Още един факт, който караше Чонов да не бърза със системата.
Забавянето на въвеждането на системата идваше и идеално за Тодор Чонов, защото той имаше оправдание за реформи в линии, курсове и маршрути.
„Когато въведем новата система, ще направим пълен анализ и ще реформираме линиите” – фраза, която той повтаря 4 години. На предпоследния брифинг Чонов призна, че не са правени анализи колко ще струва издръжката на градския транспорт при въвеждането на електронното таксуване. А и няма смисъл – това ще е чак догодина, когато той няма да е зам.-кмет по транспорт. Дано само тогава Петко да е роден, а ще стига и една частица от обещаните функционалност от „Тикси”, за да се модернизира градския транспорт.
P.S. утре ще има нов брифинг на Тодор Чонов, с който ще се представи Плана за устойчива градска мобилност. В него със сигурност ще има изумителни неща, като градска железница, буферни паркинги, екологичен градски транспорт и скутери под наем и още и още, които обаче пак ще са за следващия кмет…