Околовръстното на Пловдив отдавна е отесняло за трафика, който всеки  се генерира по него. Хиляди коли ежечасно минават по трасето, а от години се говори за неговото разширение и привеждането му в път, който отговаря на нуждите на агломерацията на Пловдив и областта, надхвърляща 600 000 души.

През последните години трасето се ремонтира, но то е постоянно задръстено.  Лек инцидент е достатъчен, за да се блокира цялото шосе.  Към днешна дата то дори не е затворено изцяло с лъча между Скобелева майка и Асеновградско шосе. Въпреки че АПИ обяви обществена поръчка преди три години, а през 2022-а избра фирма за новия лъч, изграждането му няма да стартира и тази година.

Лошо: Новият лъч на Околовръстното на Пловдив няма да стартира и тази годинаПоне 8 месеца са необходими, за да бъде издадено строителство за Югоизточния обход

От друга страна АПИ подписа договор с три фирми за проектирането на цялото трасе от южната и западната му страна – от АМ „Тракия” до Асеновградско шосе. Първите два договора саза Царацовският надлез с „Рутекс” ООД за 442 хил. лева и за частта от Пазарджишко шосе до АМ „Тракия” за 303 хил. лева с „Пътпроект 2000”.  Най-големият е за а 3,2 млн. лева с ДДС и включва 14-километровата зона от Пазарджишко шосе до пътя Пловдив – Асеновград и е с фирмата „Пътпроект” ЕООД.

Докъде е проектирането?

От АПИ заявиха за TrafficNews, че  техническите проекти и за трите обособени позиции са приети на първи междинен етап от ЕТИС към АПИ.  Следващата стъпка е уведомяване  за инвестиционното намерение към РИОСВ – Пловдив, а след това да  бъдат предписани относимите екологични процедура за всеки от трите участъка.

„ След произнасяне на екоинспекцията, ще бъдат разработени същинските технически проекти и проектите на ПУП (втори междинен етап). След окончателното приемане на техническите решения за привеждане на съществуващите пътища, част от околовръстния път на  Пловдив към габарит Г23,5 м, разработените проекти за парцеларни планове ще се процедират по законоустановения ред. Последната стъпка е проведе отчуждителната процедура на имотите, засегнатите от бъдещата реконструкция на пътя”, съобщават от АПИ. 

Едва тогава ще може да се обяви и обществена поръчка за удвояването.  В оптимистичен вариант това може да се случи не по-рано от 3 години

Проектантите ще се сблъскат с няколко предизвикателства, които техните предшественици не успяха да преодолеят.  Още през 2014 година АПИ подписа договор с „Трафик консулт” за удвояването, но проектът не бе приет, а освен това имаше и обжалване на екологичната оценка.  Тогава еколози смятаха, че разширяването на пътя би вдигнало риска за смъртност на редица защитени видове, а освен това попада и в защитени територии като „Наутра 2000“.  Техните претенции бяха отхвърлени.

Двата сериозни проблема в новия проект са свързани с жп линията, която води към КЦМ, а от друга кръстовището на Първенец и Коматево. Вторият проблем е, че по закон  път от II клас от републиканската пътна мрежа трябва да има по-голямо отстояние от жилищните сгради, така пътят трябва да излезе от сегашния си габарит и да премина 200 метра южно от сегашното трасе към Първенец.

Идейните проекти пpeдвиждaт пpoмянa в гaбapитa нa пътя, изгpaждaнe нa лoĸaлни плaтнa зa ocигypявaнe нa дocтъп дo тъpгoвcĸи, ĸpaйпътни и дpyги oбeĸти, paзпoлoжeни в близocт дo cъщecтвyвaщия път.Трябва да бъдат изградени и 9 кръстовища на две нива.

 

АПИ подписа! За 3,2 млн. лв. и 150 дни проектират удвояването на Околовръстното на ПловдивДве години трябваше на Агенцията да завърши поръчката за основното трасе на обходния път на града